Actie 1: Brandkit
2.1 Planning
Momenteel heb ik nog weinig ontwikkeld voor mijn eigen bedrijf. Ik heb enkel gekeken naar wat ik voor anderen kan maken. Een brandkit is enorm belangrijk bij het positioneren van je merk of bedrijf.
Daarom zal ik het volgende maken met betrekking tot mijn eigen bedrijf:
- Logo
- Lettertype gebruik
- Kleurgebruik
- Visitekaartje
- Factuur
Dit zal ook in mijn portfolio-website terugkomen, wat te lezen is in hoofdstuk 3.
Met deze actie wil ik bereiken dat ik meer professionaliteit en eentonigheid uitstraal.
Daarnaast wil ik met deze actie mijn ervaring met Adobe Illustrator verbeteren.
2.2 Uitvoering
2.2.1 Opmaak logo
Ik heb voor de opmaak van mijn logo een hoop verschillende dingen geprobeerd. Ik wilde namelijk iets rustigs met mijn naam, maar wist absoluut niet wat.
Onderstaand verschillende versies van mijn logo, waarin ik aan het zoeken was naar een juiste opmaak.

Versie 1. Dit was absoluut geen mooi logo (vind ik zelf). Wel kwam ik hier achter de verschillende lettertypes die ik kon gebruiken, en ging ik aan de slag met het werken met Adobe Illustrator.

Versie 2. Ik ben veel onderzoek gaan doen op onder andere pinterest, Google en Canva naar verschillende logo's. Hierdoor heb ik dit logo gemaakt.

Versie 3.
Dit logo is als laatste ontstaan. En is te gebruiken in vier verschillende kleurcombinaties.
Samen met mijn zus ben ik gaan kijken naar kleur en lettertype gebruik voor mijn logo, omdat zij hier simpelweg door haar ervaring op de kunstacademie meer inzicht over heeft. Daar zijn deze logo's uitgekomen.
Eerst vond ik het vervelend om de hulp van mijn zus te vragen, omdat ze nogal kritisch kan zijn. Daarnaast is zij absoluut niet commercieel ingesteld, maar kijkt ze naar de kunst-kant van aspecten. Toch ben ik blij dat ik even met haar heb gekeken, waardoor er toch een kleurcombinatie uit is gekomen die ik zelf niet zou hebben bedacht.
Het ziet er misschien simpel uit, maar ik hou wel van minimalistische logo's. Daarnaast heb ik voor kleuren gekozen die niet standaard zijn maar wel bij mij passen. Ik vind het een warme, maar toch creatieve sfeer afgeven.
2.2.2 Opmaak brand-kit
Ik heb geprobeerd te werken met veel verschillende kleuren en combinaties. Hierbij was het voor mij belangrijk dat deze kleuren ook te gebruiken zijn voor drukwerken (zoals visitekaartjes).
De eerdere versies heb ik helaas niet opgeslagen.
Na een tijd is deze brand-kit eruit gekomen, simpel maar kleurrijk. Ik had natuurlijk mijn logo en mijn kleur ideeën al, waardoor het opmaken van een brand-kit redelijk makkelijk gedaan was.
Enkel ben ik nog niet tevreden over de balk waar de titel in staat. Dit ga ik nog even goed laten landen. Voor nu is dit zeker prima.

2.2.3 Opmaak visitekaartje
Visitekaartje 1: Opzetjes oude visitekaartjes
Voor mijn visitekaartje heb ik verschillende dingen geprobeerd. Verschillende kleurcombinaties en lettercombinaties. In bovenstaande afbeeldingen zie je een kleine samenstelling van hoe ik te werk ben gegaan en wat mijn opzetjes zijn geweest. De opzetjes uit de beginfase zitten hier niet bij.
Hier is het volgende visitekaartje uit gekomen:
Er ontbreekt enkel nog een website op het visitekaartje.
Ik moet namelijk nog mijn domeinnaam (pleunvanleijsen.nl) koppelen met de portfolio website. Hier heb ik echter de gegevens niet van, deze heeft mijn moeder. Deze zal er op korte termijn nog onder worden geplaatst.
2.2.4 Opmaak factuur
Versie 1. Oude facturen.
Als ik deze facturen zie moet ik een klein beetje lachen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook weinig tijd heb gestoken in het maken van de facturen, mede doordat ik geen idee had hoe ik alles op wilde gaan bouwen. Ik deed maar wat eigenlijk. Het is goed om ermee gewerkt te hebben om te leren wat ik op de factuur nodig heb.
Ik wil een simpele factuur, zonder te veel poespas. Ik vind het belangrijk dat het overzichtelijk is, het gaat namelijk wel om geldzaken. Ik zal de nieuwe factuur met Adobe Illustrator maken in plaats van met Canva (waarmee de oude facturen zijn gemaakt).

Deze factuur is uiteindelijk gemaakt. Dit is al een stuk duidelijker en rustiger dan de vorige, en straalt meer professionaliteit uit. Daarnaast komen de kleuren en lettertypes uit de brand-kit naar voren in deze factuur.
2.3 Algehele conclusie & Reflectie
Mijn brandkit, logo, visitekaartje en factuur heb ik gemaakt via Adobe Illustrator. Dit ook om meer ervaring op te doen in het werken met Illustrator. Ik ben erg blij dat ik dit heb doorgezet, ondanks dat het een geheel nieuw programma voor mij was. Hierdoor merk ik dat het allemaal al een stuk netter is dan bij Canva.
Bij mijn brandkit heb ik gekozen voor een rustig kleur en lettertypegebruik. Ik heb gekozen voor een licht paarse / roze kleur in combinatie met redelijk diepblauw om zo voor veel contrast te zorgen. Daarnaast zijn dit geen alledaagse kleuren, wat ervoor zorgt dat mijn merk opvalt. De kleur roze wordt in de psychologie geassocieerd met zachtheid en schoonheid. Daarnaast staat het bekend om het feit dat het kalmte opwekt en stress bestrijdt.
Daarnaast wordt blauw geassocieerd met creativiteit, loyaliteit en betrouwbaarheid. Dit zijn ook dingen die ik graag uitstraal. (Verken je geest, 2021) (12 Kleuren: Kleurenpsychologie + Betekenis en Effect, 2021)
Goed om te benoemen is dat de documentkleurmodus CMYK-kleuren staat.
Ik ben er tevreden mee voor nu, het is speels maar toch tijdloos. Ik denk dat ik hierdoor een stuk meer orde en een meer professionelere uitstraling heb op bijvoorbeeld mijn visitekaartje en factuur.
Ik ben nu ruim een jaar bezig met mensen helpen met hun sociale media en websites. Ik merk, sinds dat ik voor die bedrijven een brand-kit heb, dat er veel meer orde en structuur is voor die merken. Dit wil ik dan ook voor mijzelf.
Gekeken naar mijn visitekaartje, brandkit factuur ben ik trots op wat ik heb gemaakt. Zowel mijn oude facturen als nieuw gemaakte factuur zijn bijgevoegd, waardoor het verschil duidelijk te zien is. Het oogt in mijn opinie een stuk professioneler en kalmer, en dat is precies wat ik uit wil stralen.
Terugkijkend op het geheel zou ik eerder hulp hebben gevraagd bij mijn zus. Ze heeft dan misschien wel een hele andere kijk op dit soort dingen, maar dat is niet per se slecht. Door beide een beetje water bij de wijn te doen, kan er een heel mooi resultaat uit komen.
Dit is ook zeker iets wat ik mee ga nemen in het werkveld later. Later ga ik ook echt niet met elke collega super goed kunnen samenwerken, maar dan moeten we beide onze verwachtingen of onze manier van werken wat bijstellen om toch een goede samenwerking tot stand te brengen.