LEERDOELEN

Assertiviteit

In blok 2 ga ik mijn leerdoel Assertiviteit verder uitwerken. Ik ga verder werken aan de zelfde acties, en mij vooral focussen op het 'doen'.  Ook de inlees acties ga ik in dit blok doen.

Actie 1: 

Ruim 11 maanden zit ik nu op rijles. In het begin was ik erg onzeker en durfde ik niks.

Ik durfde niet voor mijzelf op te komen in het verkeer en ik was erg terughoudend. Ik was niet assertief genoeg en ga op deze manier mijn rijbewijs niet halen.

Dit wil ik veranderen.

Mijn rijinstructeur is erg goed in praten met me, en weet al mijn gevoelens uit me te trekken. Ik moest leren uit mijn hoofd te geraken en minder moeilijk na te denken. Ik denk te veel na. Ik heb veel gesprekken gehad met mijn instructeur over mijn gedrag en over mijn gewenste gedrag.

Hier heb ik al erg veel aan gehad. Ik merk dat dit ook helpt bij mijn assertiviteit op school. Ik kom mede door deze rijlessen waarin ik veel praat en bespreek met mijn rijinstructeur meer voor mijzelf op en leer veel over mijzelf. Hier zijn dan ook veel tranen gevallen.

Nu wil ik dus mijn rijbewijs gaan halen. Dit zal voor mij de bevestiging zijn dat ik zelfverzekerd genoeg ben om veilig de weg op te gaan.

Ik zal mijn laatste paar rijlessen reflecteren, wat ging er goed, wat ging er minder goed met betrekking op het opkomen voor mijzelf.

Vervolgens heb ik op 23 december rijexamen.

Ik heb nog 4 rijlessen en 1 examen met een korte rijles ervoor.

Ik zal per rijles kijken of deze les betrekking heeft gehad op dit leerdoel. Daarnaast zal ik als ik mijn rijbewijs heb gehaald feedback vragen over mijn leerproces, en dit op mijn website noteren.

Dit zijn elk acties die ik los mee tel voor mijn uren.


Actie 2:

Mijn eigen mening durven uiten, ook als deze niet altijd positief is. Als ik dit heb gedaan, zal ik een kort verslag schrijven over de situatie, mijn gevoel en hoe ik heb gehandeld. Dit zal niet altijd met school te maken hebben.

Actie 3: 

Het boekje 'Wees duidelijk' lezen van Anne-lies Husting. Hier zal ik een verslag over schrijven. Daarnaast zal ik een assertiviteitstest doen, zodat ik meer weet over wáárom ik zo ben en waar ik vastloop. Hier zal ik een reflectie over schrijven


Presenteren

Met presenteren kan ik erg zenuwachtig zijn, waardoor ik minder goed presteer dan dat ik in werkelijkheid kan. Ik ga struikelen over woorden, en vergeet delen van de tekst. Dit wil ik graag verbeteren. Leren improviseren, gemakkelijker praten en minder zenuwachtig zijn is hierbij mijn hoofddoel.

Actie 1: 

Tips en tricks zoeken voor presentatie, en hier een verslag over schrijven met hoe ik een goede presentatie houd. Ook ga ik uitzoeken hoe ik makkelijker improviseer. Dit ga ik in een kort verslag opschrijven.

Actie 2: Oefenen, oefenen, oefenen!

Door te oefenen zal ik beter worden. Feedback is hierbij erg belangrijk. Oefening baart kunst. Elke actie voor deze actie tel ik mee als losse actie.

Actie 3: Promostudent

Ik ga veel oefenen met presenteren, en hier feedback over vragen. Ook ben ik promostudent. Hierbij leer ik improviseren, en luchtige gesprekken houden terwijl ik toch mijn idee overbreng naar de ander Ook zal dit mijn presentatieskills verbeteren.


-
.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin