1: LEIDERSCHAP
Later wil ik een baan waar ik leiding hebben over een groep mensen, of in ieder geval waar ik mensen aan kan sturen. Ik heb bij verschillende banen die ik heb gehad situaties meegemaakt waar ik het niet fijn vond hoe wij als medewerkers aangesproken werden.
Daarom wil ik mij ontwikkelen als een leider die weet hoe rechtvaardig gehandeld moet worden, en hoe iedereen met plezier in een groep of op werk is.
Hiervoor heb ik een paar acties opgezet hoe ik dit wil gaan ontwikkelen.
Ook is onderaan de pagina een kopje waar ik reflecteer op wat ik heb geleerd bij dit leerdoel.

Actie 1.1 Ontwikkelplan opstellen bij de Albert Heijn (5u)
Ik werk nu sinds eind 2018 bij de Albert Heijn op de broodafdeling. Sinds begin 2020 ben ik leidinggevende op de zaterdag. Bij deze actie ga ik met mijn baas een plan opstellen over hoe ik op de werkvloer een betere leidinggevende kan zijn, en hoe ik mijzelf kan klaarstomen voor mijn toekomstige baan.
Op verschillende vlakken ga ik hieraan werken.
Ten eerste ben ik elke zaterdag van 6:30-21:15 verantwoordelijk voor de hele afdeling. Ik heb hier leiding over ongeveer zes personen.
Ik heb een gesprek gevoerd met de ondernemer van Albert Heijn Bavel om een lijst met onderwerpen uit te zoeken waarop ik mij kan ontwikkelen.
Dit zijn de volgende:
- Assortiment bekijken en evalueren
Elke werkdag wordt er ongeveer een half uur gekeken naar de afboekingen van de afgelopen dagen. Hierdoor wordt er informatie vergaard over wat er wel of niet goed loopt die dag. Elke zaterdag heb ik ook zo'n gesprekje. Dit is meestal met mijn baas en de ondernemer. Zij gaan verschillende dingen vragen, en kijken waarom er van iets veel is weggegooid en hoe dit veranderd kan worden.
Hierdoor moet ik vaak appjes sturen naar medewerkers, en mededelingen doorspelen naar de rest van het team.
In de afgelopen 10 weken zijn er 9 gesprekken geweest. Hierin heb ik geleerd om meer te leren delegeren. Het is mij niet per se verteld van ´jij moet dit nu van mij zo gaan zeggen´, maar meer op een manier dat ik een bepaalde opmerking moest doorgeven aan de groep. In het begin vond ik dit echt heel eng, dit zei ik ook tegen mijn baas, maar hij vond het juist goed als ik dit dan zou doen.
- Andere supermarkt filialen bezoeken
Door corona heb ik deze stap iets meer op de achtergrond gezet. Het is niet echt de bedoeling om nu naar een hoop filialen te gaan en om in gesprek te gaan met een hoop medewerkers. Dit leek mij wel erg leuk, maar helaas is dit nu niet verantwoord. Deze actie heb ik dan ook na overleg achterwegen gelaten.
- Leiding over de afdeling en alles wat hierbij komt kijken.
Elke zaterdag heb ik leiding. Als er iets fout gedaan wordt, moet ik dit melden en oplossen. Hierdoor krijg ik een hoop situaties die allemaal een andere aanpak vereisten. Dit gaat meestal uit zichzelf best prima. Tóch zijn er soms wat situaties waar ik wat uit leer. Deze schrijf ik op. Dit zullen er (hopelijk) niet veel zijn.
Rustige dag (2u)
Vandaag was het een erg rustige dag op werk, en we hadden eigenlijk weinig te doen na 9u. Alles was al gedaan tot 13:30 en dan kwam de vracht pas. We stonden met 5 personen, waarvan een iemand d'r laatste dag had tot 13:00.
Er zou iemand extra komen om 9 uur, die tot 17:00 bleef. Maar omdat het zo rustig was, was het niet nodig is om met 6 personen op de afdeling te blijven.
Ik moest daarom mensen eerder naar huis gaan sturen. Ik vind dit erg lastig om te doen, zeker omdat iedereen geld wilt verdienen. toch heb ik besloten om degene met de laatste dag naar huis te sturen, puur omdat ze toch zou stoppen en omdat ze dan niet meer een erg goede motivatie heeft om haar werk goed te doen. Ze nam het erg goed op en vond het helemaal prima.
Ik weet niet waarom ik mij zo'n zorgen maakte over wat ze zou vinden over dat ik haar eerder naar huis stuurde. Maar ik realiseerde me ook goed dat dat eigenlijk niet belangrijk is wat zij daarvan vindt. Het is nou eenmaal zo dacht ik maar, en met een goede uitleg begrijpt zij het wel.
Later die dag was het nog steeds zo rustig, en de volgende werknemer zou om 13:00 komen. Ik wist niet of het verstandig was om haar later te laten komen, of niet. Daarom ben ik maar naar een teamleider gegaan om dat even te bespreken, omdat dit meestal nooit zo is op zaterdagen en het meestal erg druk is.
Hij stelde me wat simpele vragen om ervoor te zorgen dat ik mijn eigen vraag beantwoordde. Dit vond ik erg fijn, hierdoor heb ik nu goed geleerd over hoe ik in een soortgelijke situatie moet handelen.
1.12 Gesprek met introverte medewerker over het werk (2u)
Vandaag moest ik, samen met mijn baas een gesprek aangaan met een erg stille medewerker. Ze deed namelijk een aantal dingen niet goed en we zagen geen vooruitgaan met hoe zij het deed op werk.
Ik vond dit best spannend, maar daarom wilde ik er graag bij zijn. Zo leer ik uit mijn comfort zone gaan.
Het gesprek ging erg goed, en ik had eigenlijk niets om me zorgen over
te maken. Wel zei mijn baas dat ik als ik zenuwachtig ben ga ratelen. Dit
klopt, en ik vond het fijn dat hij dit aangaf. Hier kan ik meer over na gaan
denken.
Ook vind ik het erg knap van mezelf dat ik uit mezelf heb aangegeven dat ik het
gesprek aan wilde gaan met haar. Een jaar geleden had ik dit niet gedaan. Ik
was erg zenuwachtig omdat ik het idee had dat ik haar kritiek moest gaan geven,
maar mijn baas en ik hebben het hier even over gehad en hij vertelde me dat ik
dit moest zien als 'opbouwende kritiek'. Hier had hij gelijk in.
1.13 Botsen met medewerker (1u)
Met eigenlijk iedereen van werk kan ik heel goed werken. Ik heb één medewerker, met wie ik wat minder goed kon samenwerken en wat minder fijn leiding over kan geven. Vera heet zij. Ze is een jaar of 2 ouder dan ik, en werkt één jaar bij de Albert Heijn gok ik.
Zij staat een beetje bekend als iemand die graag de kantjes van d'r werk afloopt. En ik wil dat voorkomen, waardoor ik bij haar altijd wat meer check en dergelijke. Ook staat ze bekend op de zondag als dat ze nogal bazig is. Ook kiest zij meestal voor de wat makkelijkere oplossing bij dingen, waar je niet het maximale mee kan bereiken. Bij mij is dit het tegenovergestelde.
Dit kan botsen, omdat zij een hele sterke mening heeft en erg koppig is. Ik ben ook erg koppig.
In het begin vond ik het lastig om hier mee om te gaan, dus ging ik vaak extra op haar letten dat ze niets fout deed. Ik heb gemerkt dat dit niet voor een ideale situatie zorgt.
Daarom ben ik haar na een tijdje anders gaan benaderen. Ik ben een stuk rustiger geworden tegen haar, en ben een stuk duidelijker tegen haar. Hierdoor heeft ze niet het gevoel dat ik over haar probeer te 'bazen'. Ik heb gemerkt dat dit een stuk heeft geholpen, en dat het nu vaak een stuk gezelliger is met haar.
Ik denk dat ik deze stappen ben gaan zetten n.a.v.
mijn projectgroepje. Zij hebben me inzicht gegeven in hoe mensen met een andere
motivatie denken, en hoe ik hiermee om kan gaan.

Actie 1.2 Deskresearch leiders en persoonlijkheidstesten
1.21 Deskresearch (3u)
Ik ga deskresearch uitvoeren naar soorten leiders en leiders die mij wel, of niet aanspreken. Dit ga ik reflecteren in een verslag. Hierdoor wil ik meer inzicht krijgen in wat ik wel en niet bij mezelf vind passen.
6 verschillende soorten leiderschapsstijlen
(https://www.mt.nl/leiderschap/de-6-emotieve-leiderschapsstijlen/62909)
- Visionair: Alleen zeggen wat er moet gebeuren, niet hoe je team er moet komen. Dit moeten ze zelf uitzoeken. Je motiveert je team.
- Coachend: verbonden met organisatorische doelen, helpt mensen verder te komen door lange gesprekken te voeren en de sterke en zwakke punten te vinden van je team. Ze zijn goed in delegeren, en houdt van rechtvaardigheid. Hierdoor bouw je een hoge mate van loyaliteit op.
- Affiliative: zorgt voor verbinding tussen mensen en voor harmonie. Vooral gericht op de emotionele behoeften van het werk.
- Democratisch: handelt bij waarde van inzet, betrokkenheid en door zowel naar goed of slecht nieuws te luisteren.
- Tempo-vaststellende leider: bouwt uitdagingen en spannende doelstellingen voor de mensen. zij identificeren slechte presteerders en eisen meer inzet van hen. Indien nodig zullen zij zelf de handen uit de mouwen steken om de situatie te redden.
- Bevelvoerende leider: verzacht angsten en geeft duidelijke aanwijzingen door zijn of haar krachtige uitstraling, bevelvoerend en verwacht volledige naleving.
Ik denk dat mijn manier van leidinggeven bij de Albert Heijn het meeste lijkt op de affiliative en democratisch. Zeker omdat het een bijbaantje is vind ik het belangrijk dat iedereen het naar zijn zin blijft hebben, en zodat iedereen gemotiveerd blijft. Ik mag soms wat meer neigen naar de tempo-vaststellende leider, maar als het erg druk is op de afdeling, ben ik dit een stuk meer. Want dan moet iedereen hard werken, anders gaan we achterlopen.
1.22 Persoonlijkheidstest introductie (2u)
https://www.16personalities.com/esfj-conclusion
Voor de introductie met mijn projectgroep was ons gevraagd om deze test in te vullen om meer inzicht te krijgen in onze persoonlijkheid. Dit heb ik natuurlijk braaf gedaan. Hier kwam de 'esfj-persoonlijkheid' uit.
Wat is een ESFJ-persoonlijkheid?
"Een 'consul' is een persoon met extraverte, observatieve, gevoelige en beoordelende karakteristieken. Ze zijn attent en mensgericht, en ze genieten van het deelnemen in de sociale gemeenschap"
Als ik dit lees merk ik dat dit heel erg overeenkomt bij mijn persoonlijkheid. Ik zie niets wat opvalt behalve de beoordelende kant. Dit vind ik niet altijd een goede eigenschap. Het is goed dat ik dingen goed kan beoordelen, maar ik moet er op letten dat ik mensen niet te snel beoordeel.
De sterke punten van een consul zijn:
- Strong practical skills
- Strong sense of duty
- very loyal
- sensitive and warm
- good at connecting with others
Bron: https://www.16personalities.com/esfj-strengths-and-weaknesses
De zwakke punten van een consul zijn:
- Worried about their social status
- inflexible
- reluctant to innovate or improvise
- vulnerable to critism
- often to needy
- too selfless
Ik zie mijzelf erg terug in deze sterke punten. Ik zie geen dingen die niet bij mij passen.
Deze sterke & zwakke punten staan staan uitgebreider uitgelegd onderaan de pagina bij de bijlagen.
De negatieve punten boeien mij het allermeest. Hier leer ik wat ik nog kan verbeteren. Ik zie mijzelf terug in al deze punten, behalve het inflexibele. Ik ben erg bereid om te schuiven in de meeste gevallen, maar ik wil ook zeker mijn mening duidelijk maken. Het bezorgde over de sociale status klopt ook, maar dit probeer ik te verminderen. Ik heb al wel gemerkt dat dit erg is verminderd vergeleken met vorig jaar (toen ik van de havo kwam). De rest van de punten zijn ook erg herkenbaar. Ook dat ik soms te veel goedkeuring vraag is iets waar ik me al van bewust ben. Ik vind het fijn als ik complimentjes krijg, en werk hier ook hard aan. Dit is wellicht een goed leerdoel voor de toekomst; niet om goedkeuring vragen en meer op mijzelf vertrouwen. Dit had ik ook als feedback op mijn stage. Ik mocht van mijn begeleider meer in mijzelf geloven.
Bron: https://www.16personalities.com/esfj-strengths-and-weaknesses
1.23 Persoonlijkheidstest 29-9-20 (1u)
https://www.viacharacter.org/survey/account/register
Deze test helpt je om een betrouwbaar beeld te krijgen van je persoonlijke sterke en zwakkere kanten. De uitslag is onder aan de pagina te vinden onder bij de bijlagen onder de naam: persoonlijkheidstest 29/9.
Ik zie niets wat niet klopt op mijn gevoel, maar het is erg fijn om te zien dat mijn 'kindness' op nummer 1 staat, gevolgd door leiderschap. Dit zijn geen nieuwe dingen, maar het is zeker fijn om te horen.
Dit zijn volgens de test mijn minder sterke kanten. En nogmaals, dit vind ik een stuk interessanter dan mijn sterke kanten. Spiritualiteit heb ik weinig mee, daar is niet veel over te vertellen. Het spreekt me weinig aan. Zelfregulering heb ik inderdaad niet zo veel. Als het wat minder goed met mij gaat, kan ik hele erge stemmingswisselingen hebben en alle kanten op gaan met eten en bv. Emoties. Rechtvaardigheid kan voor mij soms ook lastig zijn, omdat ik soms niet helemaal rechtvaardig durf te zijn. Ik geef mensen die er 'zwakker' of onzekerder uitzien vaak meer kansen, dan iemand die veel zelfvertrouwen uitstraalt. En dat is niet goed van mij. Dit heeft ook te maken met hoe ik zelf ben. Ik wil vaak een uitstraling hebben dat ik sterk en zelfverzekerd ben, terwijl dat helemaal niet zo is. En dat is denk ik de reden waarom ik tegen onzekere of stille mensen anders doe, omdat ik eigenlijk net zoals zij ben, maar dan doe ik alsof ik niet zo ben.

Actie 1.3 B34
Ik zit nu een nieuwe projectgroep, met 4 meiden en 1 jongen. Dit is een hele andere dynamiek dan dat ik gewend ben. Meiden hebben over het algemeen meer het gevoel dat ze de leiding moeten nemen. Daardoor had ik al een beetje angst voor dit groepje toen ik de indeling kreeg.
Ik merk nu, een aantal weken later, dat ik met groepsleden zit die wat meer afwachtend zijn. Wat niet erg is natuurlijk. Dit is daarentegen wel een uitdaging voor mij.
Ik ben gewend om een hoop input en initiatief te krijgen in groepjes. Daarom is dit voor mij een actie geworden, waarin ik de leiding neem in de groep zónder dat ik te veel werk, of over mij heen laat lopen.
Tijdens deze actie ga ik situaties benoemen waarin ik heb gehandeld als leider en wat goed of minder goed ging. Ik ga evalueren wat ik de volgende keer anders zou doen.
1.31 Gesprekken Gerben (2u)
Ik ben dit jaar begonnen met een hele hoop motivatie, en ik wil graag alles gelijk goed doen. Dit probeer ik dan ook te laten merken. Al snel merkte ik in mijn groepje dat de manier van werken en de motivatie een hoop verschilt. Dit vind ik erg lastig. Ik merk dat ik dan erg snel extra werk wil gaan doen, en op mijn tenen ga lopen.
Daarom ben ik erg snel in gesprek gegaan met Gerben, en hebben we gepraat over de groep. Ik wilde niet gelijk een confrontatie aangaan, omdat ik het nog niet zo'n dringend aandachtspunt vond. Misschien hadden ze gewoon opstartproblemen.
Na een tweede gesprek had ik toch besloten dat ik even met ze wilde praten over de motivatie en de samenwerking binnen de groep. Ik had met Gerben afgesproken dat ik dit niet als een confrontatie wilde aan pakken, maar als een algemeen gesprek waar ik mijn gevoel duidelijk zou maken. Dus niemand aanvallen of iets dergelijks.
Uiteindelijk merkte ik op de dag dat ik met ze wilde praten dat de sfeer best oké was, en dat ze wel oké werkte. Daardoor vond ik het niet de moeite om de sfeer te verpesten. Wellicht was op dat moment de knop omgeslagen van 'oké we moeten nu echt aan de bak'.
Ik ben blij dat ik in gesprek ben gegaan met Gerben de eerste weken. Dit gaf me rust en meer duidelijkheid. Ik kan best een stresskip zijn als ik niet alles op orde heb in mijn hoofd. De gesprekken gaven me een andere invalshoek op hoe ik het kon aanpakken met de groep.
Wel moet ik echt mezelf scherp houden dat ik niet over mezelf heen laat lopen. Ik merk dat omdat ze altijd een woordje terug hebben, dat ik snel overrompeld ben omdat ik niet wil dat ze me een juffrouwtje vinden.
1.32 Inleveren Sales opdracht voor 16:00 (1u)
Elke week moeten wij om 16.00 de voorbereidende opdracht van Sales inleveren op Blackboard. 2 mensen uit mijn groepje zouden het afmaken en inleveren.
Ik had om 15:50 een gesprekje met Gerben. Ik was al bang dat ze het zouden vergeten, en daarom besprak ik de mogelijkheden om het aan te kaarten dat ik dat erg vervelend vind.
Toen ik terugkwam bij mijn groepje, rond 16:15 vroeg ik het aan ze. En ze hadden het inderdaad niet ingeleverd.
Het was erg stil in het lokaal dus andere groepjes zouden het ook gelijk horen als ik ze zou aanspreken. Ik vond het dus lullig om ze voor de hele groep aan te spreken, en ik durfde dat ook niet.
Dit vond ik op dat moment het beste idee, en ik sta daar nu nog steeds achter.
1.33 Sales (1u)
Tijdens de sales les online, moest onze groep presenteren. We hadden afgesproken dat 2 mensen het zouden presenteren. Maar toen onze naam geroepen werd, zei niemand wat. Daardoor moest ik mijn microfoon aanzetten en zeggen dat ons groepje aanwezig is. ik had geen idee wat ik moest zeggen, dus vond dit heel vervelend. Zeker omdat het niet mijn verantwoordelijkheid was in de groep om het te presenteren.
Ik heb dit maar laten gaan, en hier geen probleem van gemaakt. De sales les erna heb ik het wel duidelijk gemaakt dat ik niet nóg zo'n ongemakkelijke situatie wil als vorige les, en dat snapte ze. Daarom heb ik toen extra stappen gezet om ervoor te zorgen dat alles goed was afgesproken. Denk aan extra herhalen wie er presenteert, en nog een keer alles doornemen met z'n allen zodat iedereen alles weet.
1.34 Groepsdynamiek (2u)
De eerste paar weken zat ik met een hele andere instelling in de groep. Ik wil altijd hard werken, en een pauze afspreken om even wat anders te doen. Ik ben erachter gekomen dat deze groep niet zo in elkaar zit.
Ik heb gemerkt dat ik veel meer bereik met dit groepje, als ik een wat 'chillere' instelling heb. Dus wat gemoedelijker ben en wat meer klets e.d. Daardoor wordt de sfeer veel fijner, en gezelliger. Daardoor krijg ik het idee dat ze meer luisteren naar elkaar. Het is dan gezellig, en dan weer even serieus.
Zo blijft iedereen langer aan het werk, en is het werk af. Ik merk ook dat als ik wat gezelliger ben dat ze het ook beter kunnen hebben als ik wat strenger ben over als er iets moet gebeuren.
Met strenger bedoel ik dan wat harder. Dus "Dat moet nog gebeuren, wie gaat dat doen?" of simpele opmerkingen zoals "Dit is niet helemaal de bedoeling van de opdracht" of "Hoe laat is dit af?". ik merk dat iedereen nu meer z'n best doet binnen de groep, en er ook meer gekletst wordt over dingen buiten school. Hierdoor wordt de band beter.
Ik heb het hier ook met mijn vader over gehad. Hij is op veel vlakken hetzelfde als ik. Hij heeft een baan als rundvee voedings adviseur bij Agrifirm, en moet veel in gesprek met klanten en collega's. Dit is dus ook veel samenwerken.
Hij kan veel situaties die ik heb goed relativeren, en kan het er goed met me over hebben wat de beste oplossing is in situaties. Hij weet hoe ik in elkaar steek, dus dat is al erg fijn.
1.35 LC-dagen (10u)
Tijdens de LC dagen zijn wij maar kort fysiek op school. Daarin is het in mijn instelling even knallen een paar uur en zo veel mogelijk bespreken en progressie boeken.
Ik begin deze LC-dagen dus eigenlijk standaard met een 'to-do-lijst'. Hierdoor krijgt het hele groepje inzicht over wat er moet gebeuren. Dit doen we dan gelijk bespreken.
Mijn volgende vraag is dan eigenlijk: Wie doet wat?
Veel respons krijg ik dan niet. Meestal zitten ze op hun telefoon of blijven ze ongemakkelijk stil. Dan begin ik meestal zelf, met hetgeen wat ik het liefste wil doen. Zo krijg ik de rest wel wat meer overtuigd en wordt er nog iets van taakverdeling gemaakt. Ik merk wel gelijk, dat sommige mensen zichzelf geen taken geven. Dat zij eerst een half uur iets anders doen (geen idee wat), en vervolgens vragen wat zij kunnen doen.
Ik vind dit best vervelend, want we hebben dit al besproken met z'n allen. Eigenlijk ben ik de enige die reageert, als iemand dat vraagt. De rest van de groep blijft stil. Misschien is dit ook omdat ze gewend zijn dat ik het voortouw in deze situaties vaak neem.
Ik merk dat er weinig progressie wordt gemaakt in de LC dagen, en probeer ze elke week te blijven motiveren om door te werken.
Dit motiveren doe ik door te zeggen dat we nog maar x-aantal weken hebben, of doordat ik iets zeg in de richting van 'we gaan nog even knallen, zo hebben we gelijk een voldoende'. Of dit werkt weet ik niet. Ik merkte vandaag wel, dat toen twee teamgenoten gingen werken aan een infographic, de motivatie van hun heel anders was. Dit is waarschijnlijk omdat dit een 'leukere' opdracht is dan CV en helemaal in te vullen is op je eigen manier. Ik ben blij dat ik hun de 'taak' heb gegeven om daaraan te beginnen. Dat scheelt ons over een paar weken wat werkdruk.
Ik heb hier 10 uur voor geschreven. Ongeveer een half uur tot een uurtje per LC dag. Dit neem ik niet erg nauw.
1.36 18 november 2020 (2u)
Vandaag merkte ik tijdens de LC dag dat de motivatie weer eens niet mee. Ik merkte dat ik heel veel zelf heb gedaan vandaag voor het vak CV (samen met Jaimy dan). de mensen die met mij aan CV zou werken waren: Femke, Annemarie en Jaimy. Dus we waren met z'n vieren. Annemarie heeft de hele ochtend een kleine flyer gemaakt, en Femke zou aan het projectbestand gaan werken terwijl Jaimy en ik ons gingen focussen op de interviews.
Rond een uur of half twaalf vroeg ik hoe het erbij stond. Femke had
alles gekopieerd van het tussentijds document naar een eindbestand van het
project, en Annemarie had de flyer af. Ze was eigenlijk bijna net zo ver als toen
ik even met Annemarie samen begon aan de flyer in het begin van de ochtend.
Dit maakte me best wel even chagrijnig. Ik heb dit niet laten merken, maar ik
vond het wel heel vervelend. Ik had er op dat moment iets van moeten zeggen
vind ik nu (een dag later). Zeker als Gerben langskomt en zegt dat hij weinig
input van ons krijgt. Dat heeft mij wakker geschud we echt meer moeten laten
weten, en meer wekelijkse progressie moeten maken.
Ik heb op dat moment besloten om het niet te doen, omdat ik het niet durfde. Ik ben erg bang dat als ik een keer duidelijk ben, en zeg dat ik het niet oké vindt dat er zo weinig gebeurd is in 2 à 3 uur tijd, dat zij de hakken in het zand zetten en niets meer gaan doen.
Daarom heb ik het eind van de dag Gerben een appje gestuurd om een gesprek in te plannen, ik zat hier de vorige keer precies zo mee, en nu zit er een stuk meer werkdruk achter. Nu moet ik dus gaan uitzoeken hoe ik het beste om kan gaan met deze groep. Want gezellig meedoen werkt blijkbaar tóch niet zo goed als ik de vorige dacht.
1.37 Gesprek Gerben + gesprek groep (2u)
Ik heb met Gerben, om even mijn zorgen te bespreken over de groep. We hebben een groepsgesprek ingepland, om even kort over de samenwerking te praten. Ik merk aan mezelf dat deze stap voor mij steeds makkelijker wordt om te zetten. Vorig jaar vond ik het een van de engste dingen om hulp te vragen. Nu zie ik hier een stijgende lijn in, en laat ik dingen minder lang op zich wachten en onderneem ik al iets sneller actie. Dit is voor mijzelf al een hele stap.
Het gesprek verliep op zich best soepel. Ik merkte wel dat ik helemaal bevroor toen ik het moment kreeg om aan te geven waarmee ik zat. Ik probeerde alles best normaal te vertellen, en het niet als kritiek over te laten komen.
Heb het aangegeven op een wat genuanceerdere manier dat ik vond dat er weinig initiatief wordt genomen, als ik niets doe. Ik merkte dat ik erg aan het trillen was omdat dit echt een van de grootste hobbels is voor mij in mijn persoonlijke ontwikkeling.
Zij hadden totaal niet het idee dat de samenwerking slecht verliep. Ik wist slecht hoe ik moest zeggen dat ik alles voor iedereen moest checken, want dan zou er een opmerking komen dat dat niet zo was. En mijzelf kennende, zou ik dan mijn argument terugtrekken.
1.38 Mezelf inhouden (2u)
Onder aan de pagina bij de bijlagen staan de foto's van het WhatsApp gesprek. (onder de naam 'mezelf inhouden')
Op woensdag was een lijst met afspraken gemaakt, wat wij vrijdag af zouden hebben. Dit is met z'n allen gemaakt, en iedereen begreep het (ging ik van uit). We hebben in Excel kleuren gegeven aan wie welk bedrijf compleet uit zou werken.
Alles is nog een keer nabesproken en even verteld als 'oké we hebben dus vrijdag het volgende af......'.
Ik check maandag of dit is gebeurd, maar nee. Dat was helaas niet zo. ik stuur dus een appje, over dat dat nog niet is gebeurd. Ik probeer het zo duidelijk mogelijk uit te leggen hoe ik het zie, en of ik wellicht in het foute document aan het kijken was.
De reactie vond ik echt niet fijn. Het voelde als een persoonlijke aanval naar mij, dat ik het niet goed heb verteld. Dat Femke vervolgens Maxime nog ondersteunt, vind ik apart, want zij had haar deel wel erg goed en op tijd gedaan.
Ik heb toen maar het gesprek afgekapt via WhatsApp, omdat ik weet dat het nooit een goed idee is om via WhatsApp te communiceren. Maar het gesprek is helaas niet verder voortgezet, omdat de helft van de groep niet aanwezig was in de call later op de dag.
Ik merkte dat ik mij heel oncomfortabel ging voelen, en ik werd er echt super gefrustreerd van. Ik vind het lastig om om te gaan met uitstelgedrag, want ik ben zelf zo totaal niet.
Omdat ik mij niet fijn voel in de groep, durf ik ook niet een keer bot te zijn, omdat ik dan merk dat de hakken in het zand gaan en niemand meer wat uit zichzelf doet.
Na dit zat ik er echt even doorheen, ik heb toen mijn vader gebeld en het er even met hem over gehad. Hij weet zelf een hoop over zulke situaties. Hij weet me op zulke momenten goed te kalmeren, omdat ik echt heel erg in mijn emotie kan zitten in zulke situaties. De dag ervoor had ik ook al een situatie met de groep, waar ik erg gefrustreerd door ben geworden. Dit had te maken met dat er twee ochtenden aan de infographic zijn besteed, en er een halve pagina aan tekst was.
Hierdoor kreeg ik een paniekaanval. Ik kon mijzelf niet meer rustig krijgen, omdat er nog zo veel moest gebeuren voor alles. Dit werd me echt te veel, en de enige die me dan echt rustig kan krijgen is mijn vader. Dit wilde ik bij deze situatie voorkomen, dus daarom heb ik hem eerder gebeld.
Ik merk dat ik erg over mij heen laat lopen, terwijl ik dat zeker niet zo wil. Ik heb mijn mening wel, maar ben niet standvastig genoeg. Ik merk dat als ik nog meebuig met de wensen van een paar leden uit de groep, dat er altijd uitgesteld gaat worden of dat het werk maar half gebeurt. Dit is natuurlijk ook een groot leerdoel voor me geweest vorig jaar, mijn assertiviteit. Het leerproces is nog steeds in volle gang.
1.39 14:00 deadline voor het mailen naar Gerben. (1u)
Vandaag (8-12-20) moeten we voor 14:00 een mailtje naar Gerben hebben gestuurd met de laatste update van ons cv-project. In een gesprek met Gerben is uitgekomen, dat ik wat vaker stiltes moet laten vallen en mijn mond moet houden om de rest van de groep actiever na te laten denken om niet het gevoel te krijgen dat ik voor 5 man werk aan het doen ben.
Vandaag ga ik dat doen. Ik heb vanochtend de groep al wel geappt dat we vandaag Gerben moeten mailen. Maar dit laat ik volledig aan hun over. Pas rond 14:00 app ik de groep of het al is gemaild. Ik vind dit heel lastig om te doen, omdat ik er niet van hou om dingen te laat in te leveren. Ik wacht af of dit nog wordt gedaan.
-
Er was nog geen actie ondernomen om 14:00. Ik appte daarom maar simpel "Is het mailtje naar Gerben al verstuurd?". Ik kreeg snel een reactie van Annemarie dat ze zo bezig was met de deelvragen, dat ze de tijd was vergeten, en van Femke dat ze het nu in gaat leveren.
Ook kreeg ik een appje van Annemarie met daarin een bericht dat ze me bedankte dat ik ze heb herinnerd. Dat vond ik fijn om binnen te krijgen.
Ik vond het erg lastig om niks te zeggen een paar minuten voor 14:00. Maar dit was een goede oefening voor mijzelf.
1.310 P2P Inleveren (2u)
We hadden met de groep afgesproken dat donderdagavond 21:00 de P2P ingevuld in de drive staan. Ik was hier best nerveus voor, aangezien ik erg veel aan dit project heb bijgedragen en niet wil worden 'neergehaald' door de P2P. ik wilde het eigenlijk last minute invullen zodat de rest niet eerst mijn P2P zouden lezen, en daar hun advies op zouden baseren. Dit ging helaas niet omdat ik weg moest. Ik heb mijn P2P proberen in te vullen als opbouwend kritiek. Dus niet alleen maar wat slecht was, maar ook wat beter kon. Onder aan de pagina is bijgevoegd hoe ik dit heb verwoord, onder de naam 'P2P'.
ontvangen. Van een deel van de groep kon ik de tips goed hebben. Dit waren punten zoals: te veel hooi op m'n vork nemen, en dat ik wat chaotisch kan zijn met het presenteren van mijn ideeën omdat ze in mijn hoofd ook nog niet helemaal kloppen. Dit heb ik vaker gehoord, en weet ik ook van mij dat ik hieraan moet werken.
Dat ik
mensen niet gelijk behandel, en dat ik niet positief ben op whatsapp vond ik
lastiger om te accepteren. Ik heb het idee dat ik mensen behandel naar hoe ze
werken. Werken ze goed, en hard, dan ben ik een stuk losser naar ze omdat ik
weet wat ik aan ze heb.
Hebben ze een lakse, niet geïnteresseerde houding? Dan ben ik een stuk
strakker, en houd ik strenger in de gaten wat er gedaan wordt omdat ik er
anders later nog meer tijd mee kwijt ben.
Ik snap dat dit over kan komen als niet gelijk behandelen, maar ik zie dit als eigen verantwoordelijkheid.
Hetgeen over Whatsapp heb ik mij ondertussen bij neer kunnen leggen. Zoals ook al aangegeven in mijn logboek weet ik dat ik niet erg uitgebreid op appjes reageer die niet over school gaan. Puur omdat ik daar geen behoefte aan heb. Hierdoor kan ik erg formeel overkomen. Dit kan fout worden opgevat door medestudenten, maar ik ga hier niet veel aan veranderen in de toekomst.
Ik kan weinig veranderen aan de manier van hoe ik app, naast dat ik soms emoji's in kan voegen. (wat ik overigens ook vaak deed). Wel ga ik in mijn volgende projectgroep duidelijk aangeven dat het over kan komen dat ik negatief app, maar dat dit totaal niet mijn bedoeling is. Dat ik gewoon kort maar krachtig wil appen om discussie wil voorkomen
Het accepteren van deze negatieve feedback is een belangrijk geweest in mijn groei.
Ik heb met een aantal mensen over de feedback gepraat. Onder andere met mijn vader. In het gesprek was ik in het begin erg geïrriteerd en best boos. Dit was de 'heat of the moment'.
Daarna ben ik in gaan zien dat mensen zo wel kunnen denken, en dat dit voor mij alleen maar een leermoment kan zijn. Dat ik niet lang boos was is ook al een grote stap voor mij.
Vroeger kon ik echt dagenlang geïrriteerd zijn als zoiets gebeurde. En dit verpeste mijn hele dagen. Nu was ik een uurtje even geïrriteerd, en kon ik mij er daarna overheen zetten.
Wat
heb ik geleerd?
Bij actie 1 heb ik geleerd hoe ik mij op moet stellen naar andere mensen. Ik merk dat ik als leidinggevende een stuk rustiger moet zijn bij bepaalde personen, om de meeste impact te maken op de mensen over wie ik leiding heb (op werk). Hierdoor is de kans kleiner dat ik met mensen bots. Ik heb gemerkt dat ik bij introverte werknemers op werk, een totaal andere kant van me moet laten zien. Namelijk dat ik lekker veel moet vragen en praten. Ik heb gemerkt dat als ik wat meer over mijn leven vertel, zij zich een stuk meer op d'r gemak voelt en daardoor meer praat & beter werkt.
Bij actie 2 heb ik gemerkt dat ik mijn eigen acties & karakteristieken ben gaan reflecteren. Hierdoor heb ik meer inzicht gekregen in wat voor persoon ik ben. Mijn zwakke punten wist ik al wel wat meer, mijn sterke kanten heb ik nu wel meer inzicht ingekregen. Dit is goed, omdat ik zo weet waar ik wat meer zelfvertrouwen in mag hebben.
Bij actie 3 heb ik ook een hoop geleerd. Het is nu 4 januari en ik merk dat deze actie toch wel centraal heet gestaan bij dit leerdoel. Ik heb nog geen idee of wij CV hebben gehaald. Wel wil ik graag reflecteren op mijn eigen gedrag en groei de afgelopen weken. Ik merk dat ik dit groepje een uitdaging vond, en dat ik er nog niet in ben geslaagd om volledig alles uit de groep heb kunnen halen.
Dit vind ik jammer, maar ik denk dat ik de eerste weken anders had moeten handelen. Ik had eerder mijn gevoel uit moeten spreken en niet mee moeten gaan in de houding van de rest.
Ik heb geleerd hoe ik mij op verschillende manieren op kan stellen, en dat niet iedereen op dezelfde manier benaderd moet worden. Als ik de ene wat harder aanspreek zorgt dat ervoor dat ze gaan werken, terwijl de ander hierbij juist uit koppigheid niets meer doet. Dit kan er wel voor zorgen dat menen zich niet gelijk behandeld voelen, heb ik gemerkt in de P2P van CV. Hier moet ik wel rekening mee houden, en wellicht moet ik hier een keer goed over praten iemand die me meer kan vertellen over hoe hiermee in het werkveld mee om wordt gegaan.
Ik vind dat bij dit leerdoel ik stappen heb gemaakt op het gebied van zelfwaardering en assertiviteit.
Ten eerste zelfwaardering omdat ik in het begin erg veel zelf aan het project werkte, en heel veel moeite deed om iedereen te activeren. Dit kostte mij heel veel energie, waardoor ik soms echt na een dag huilend bij mijn vader zat omdat ik er geen zin meer in had. Nu heb ik geleerd om hier anders mee om te gaan. Als ik zo kapot ben na een dag met ze werken, dan doe ik te veel. En ik ben er nu bewust van geworden dat ik dat niet moet doen. Ik verdien net zo veel studiepunten als de rest van mijn groepje, en we moeten een gelijke bijdrage leveren. Ik heb geleerd dat ik mijzelf moet accepteren als een heel initiatiefrijk persoon die graag veel bijdrage levert, maar dat ik ook moet zeggen `tot hier en niet verder´. Want anders gaat het mij persoonlijk vervelen. Ook ben ik van mijzelf gaan waarderen hoe veel ik kan toevoegen in een groep, zonder dat ik dat van ze hoef te horen. Ik hou van bevestiging, maar ik heb geleerd dat mijn eigen bevestiging vaak genoeg is.
Ten tweede assertiviteit. Ik heb daar vorig schooljaar al veel tijd aan besteed. Ik heb gemerkt dat ik steeds beter ben gaan merken wat ik wel of niet wil, en dat ik dit ook steeds beter aan durf te geven. Als ik het ergens niet mee eens ben of betwijfel, probeer ik door het stellen van vragen meer duidelijkheid te creëren in de situatie. Ook het voor mezelf opkomen is daarbij verbeterd. Ik ben uit mijzelf naar Gerben gegaan voor hulp bij het project of bij het groepje. Vroeger zou ik hebben afgewacht tot Gerben naar me toe zou komen of het allemaal wel lukte.
Ik merk dat er nog wel veel stappen te zetten zijn voor me, maar ik denk dat dat de tijd (en veel verschillende samenwerkingen) me dat wel zal leren. In semester 2 ga ik dit leerdoel niet meer inzetten. Dit omdat ik denk dat het leerproces best makkelijk gaat. Ik daag mezelf te weinig uit met dit leerdoel. Ik denk wel dat ik leider zijn (in een groepje of op werk) wel in ga zetten als een actie bij een ander leerdoel. Maar misschien dan net op een andere manier, waardoor ik mij specifieker kan ontwikkelen op bepaalde aspecten die ik nog wat lastiger vind bij het leiding geven.