PERSOONLIJKE ONTWIKKELING STAGE JAAR 3
Leerdoel 1: Rust vinden
Vaak ben ik met veel tegelijk bezig in mijn hoofd, puur omdat ik alles leuk en interessant vind. Dit kan voor personen om mij heen lastig zijn. Daarom wil ik graag leren om consistenter te werken dan dat ik nu doe. Daarmee bedoel ik taken afmaken, duidelijke planningen aanhouden, doen wat ik afspreek en niet chaotisch overkomen. Daarbij komt ook kijken dat ik vaak vergeet mijn grens aan te geven. Ik neem vaak te veel hooi op mijn vork, wat mij op de lange termijn enorm moe maakt.
Actie 1: Sporten om mijn hoofd leeg te maken
Als ik thuis zit, zit ik vaak nog niet helemaal thuis. Meestal denk ik nog aan 100 dingen die moeten gebeuren en kan ik niet lekker thuis op de bank gaan zitten. Daarom ga ik zo vaak mogelijk na het werk sporten. Zo sluit ik mijn werkdag af en kom ik lekker uitgerust thuis.
In mijn werkweek handbal ik op maandag vast, soms ook op woensdag. Dinsdag, donderdag en vrijdag probeer ik naar de sportschool te gaan (en woensdag als ik niet handbal). Ik zal een screenshot maken van de bezoeken als bewijs.
Tussentijdse reflectie 10-11-2021
Bijna elke dag ben ik aan het sporten. 5 dagen per week
minimaal. En dat merk ik echt aan mezelf. Ik zit goed in mijn vel, en ik ga met
energie naar stage. Na een lange dag moet ik me soms wel echt motiveren om naar
de sportschool te gaan, maar als ik er eenmaal ben vind ik het heerlijk. Ik kom
dan ook altijd erg optimistisch thuis. Het is een fijne combinatie tussen
handballen en fitnessen waardoor ik het makkelijk volhoud.
Toch merk ik wel dat als ik soms geen tijd heb om te sporten (door een afspraak
in de avond o.i.d.) dat ik daar dan heel erg mee kan zitten. Ik voel me dan
niet op mijn gemak, en ik het idee van "eigenlijk moet je nu in de sportschol
staan" zit dan erg in mijn hoofd.
Ik moet leren accepteren dat als ik geen tijd heb om te sporten, dat dat oké is. Op zo'n moment moet ik niet in problemen denken maar in oplossingen. Geen tijd om te sporten 's avonds betekent niet dat ik geen tijd heb voor een kleine wandeling of om naar stage te fietsen. Zo ben ik nog steeds sportief bezig.
Dus de komende weken is een positieve mindset behouden een doel voor me, hierdoor hoop ik ook rust te leren houden als ik een keertje niet naar de sportschool toe kan gaan.
Eindreflectie 20/12/2021
Helaas zitten we weer in een lockdown. Eerst was het enkel nog mogelijk om overdag te sporten maar nu is dit ook niet meer toegestaan. Dit heeft me wel even geraakt. Van 5 dagen sporten naar 0 dagen. Toch ben ik positief gebleven en ben ik gaan wandelen. Mijn hoofd wordt hier wel minder leeg van dan als ik ga sporten, maar het is beter dan niets. Ik merk wel dat ik het nu oké vind als ik een dag niet kan ga sporten, ik heb ook geleerd om op de bank te kunnen zitten een avondje. Ik merk dus zeker dat ik een groei ben doorgegaan. Van een lichte obsessie dat ik elke avond moest sporten, naar een gewoonte dat ik sporten enorm fijn vind om te doen. Een fijne verandering dus.
Actie 2: Elk begin van de week een planning maken van de komende taken en afspraken en dit aanhouden en/of bijhouden
Op de volgende sites heb ik een aantal tips gevonden om minder chaotisch te zijn op de werkvloer. Deze tips ga ik de komende weken toepassen.
- https://streetsahead.nl/organiseren/simpele-tips-voor-een-minder-chaotisch-leven/
- https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/artikel-minder-chaos-meer-structuur-met-deze-7-tips
- https://www.metronieuws.nl/lifestyle/fit-gezond/2018/10/onmisbare-tips-voor-chaotische-mensen/
- Schrijf zaken op
- Gebruik een app voor herinneringen
- Zet alles in één bepaalde agenda
- Doe alles stap voor stap
- Werk je taken van beneden naar boven
- Maak een planning
- Creëer een vast ritme
- Doe een braindump
- Stel prioriteiten
- Breek de dag op in stukjes
- Bereid de week voor
Vooral 2, 4, 6, 7, 9 en 10 hebben veel betrekking op mij. Met ritme en regelmaat kom ik best ver.
Ik zal elke week een planning maken voor mijn stageweek, en deze bijhouden zodat ik al mijn taken bij elkaar heb. Dit zal ik doen in mijn privé agenda om zo alles op één plek te hebben. Ook zal ik mijn privétaken een stuk meer bij gaan houden zodat ik overzicht heb.
Tussentijdse reflectie na week 8:
Aan het begin van elke week kijk ik welke vaste afspraken heb staan. Daar plan ik al wat taken om heen die ik vast te doen heb. Vervolgens ga ik elke ochtend kijken hoe ik mijn dag in ga plannen. Dan weet ik precies hoe veel ik ongeveer moet doen, en waar mijn prioriteiten liggen. Voor mijn stageperiode werkt dit enorm goed.
Ik merk dat ik het fijn vind om rust en regelmaat te hebben. Ik merk dat ik het fijn vind, dat de rode lijn van de dag al is ingesteld. Dat ik dan soms iets langer aan iets bezig ben, prima. Dan is iets schuiven in de agenda geen probleem.
Naast mijn stage agenda bijhouden, ben ik ook mijn privé agenda bij gaan houden. Dit is helaas niet fijn te combineren met de Outlook agenda, dus deze hou ik privé. Het zijn soms maar 2 à 3 punten per dag, maar het begint een standaardroutine te worden om dit 's ochtends te checken. Zo weet ik hoe mijn week er ongeveer uit zal gaan zien.
Tot nu toe merk ik wel een stijgende lijn met betrekking tot mijn chaotische werkhouding. Ik begin mijn trekjes te ontdekken waardoor ik vaak chaotisch over kan komen. Dit is als er spontaan veel gebeurd waar ik geen controle over heb. Wat ik dan moet gaan doen is het even laten bezinken en uittypen. Ik heb een reflectiegesprek gehad met mijn begeleider over het eerste project wat ik heb gedaan. Dit heb ik toen heel chaotisch ervaren. Hiervan heb ik geleerd om eerst een plan van aanpak te maken. Hierdoor weet ik wat de rode draad gaat zijn. Vervolgens ga ik meer tijd voor alles inplannen, waardoor ik mijn aandacht er volledig op kan richten. In de eerst paar weken zie je heel erg veel staan in de agenda. Dit heb ik vanaf vorige week proberen te veranderen. Zoals je kan zien is het nu een stuk duidelijker en overzichtelijker.
Dit ga ik dan ook aan proberen te houden. Daarnaast ga ik de dingen waar ik precies aan ga werken tijdens dat tijdsbestek in de notitie erbij zetten. Dan vergeet ik ook niks.
Leerdoel 2: Verbaal to the point komen
Bezig ben ik eigenlijk altijd. Té veel eigenlijk. Ook als ik iets wil vertellen, vertel ik meestal meerdere dingen door elkaar. Dit kan voor de ontvanger enorm onduidelijk overkomen. Daarom wil ik dit verbeteren en wil ik een betere gesprekspartner worden.
Actie 1: Deskresearch
Ik zal verschillende sites en bronnen doorlezen. Ik zal van de punten die betrekking tot mijn situatie hebben opsommen.
Sites:
- https://gesprekstechnieken.com/cursus-gesprekstechnieken/effectief-communiceren/
- https://kortetekst.nl/duidelijke-communicatie-3-vuistregels/
- https://www.loopbaancoachoisterwijk.nl/5-tips-voor-een-heldere-en-duidelijke-communicatie/
Tips non-verbalen communicatie:
- Richt je lijf op in een powerpose
Dit betekent dat je lijft krachtig en zelfverzekerd presenteert. Dit komt voort uit een geopende en blootgestelde borstkas in de natuur. Gewoon even checken: zijn mijn schouders naar achteren en is mijn houding recht? - Ik merk dat ik dit meestal niet doe. Uit gemakzucht ga ik meestal wat hangen en doe ik mijn armen makkelijk over elkaar. Ik voel me meestal té zelfverzekerd als ik dit doe.
- Open je houding
Stel alles bloot. Geen armen over elkaar. Hierdoor kom je minder benaderbaar over. - zelfde als bij het eerste puntje. Ik doe dit erg automatisch, dus hier kan ik zeker op letten!
- Open elk gesprek met een glimlach.
Met een lach laat je zien dat je op goede voet staat met iemand, en dit trekt aan op een positieve manier. Hierdoor luistert de ander een stuk aandachtiger. - Lachen doe ik altijd! Heerlijk. Altijd even een grapje of een leuk gesprek voordat je begint. Hierdoor wordt ik ook vaak minder nerveus.
- Lift je wenkbrauwen, mondhoeken, kin en handen.
Door het subtiel liften sta je meer open voor communicatie. Dit zorgt er voor dat je benaderbaar bent en actief luistert. - dit doe ik meestal al, maar het is goed om te horen dat dit ook daadwerkelijk effect heeft.
Tips verbale communicatie:
- Bedenk wat je wilt zeggen, vóór je spreekt.
Bedenk kort wat je wilt gaan zeggen, schrijf het op. Hoe zeg je het, welke woorden gebruik je en hoe komt het over op je publiek. - Dit doe ik ook al vaak. Toch overdrijf ik daar vaak in met voorbereiden. Hierdoor ben ik vaak te voorbereid bij presentaties en dan lijk ik net een robot.
- Wees positief in wat je zegt
We neigen naar de Nederlandse standaard: zeuren & roddelen. Het bindt. Maar het is geen duurzaam bindmiddel. Daarom blijf positief en veroordeel niet. Voeg een portie humor toe aan je gesprek, dit is namelijk wel duurzaam. Laat je lolbroek wel in de kast liggen, enkele grapjes zijn prima. - Dit doe ik ook al vaak. Toch merk ik wel dat ik het soms lastig vind om bij oudere mensen echt mezelf te zijn. Soms durf ik dan geen grapje te maken.
- Wees stil terwijl je 'uh' wil zeggen
Ben stil op het juiste moment. Uh is het nerveuze stopwoord. Dit creëert rust in je verhaal en maakt het aangenamer om naar te luisteren. - dit is echt een goed punt voor mij! Ik wil meestal graag doorpraten, maar ik mag soms ook even stil zijn.
- Mensen onthouden niet wat je zegt
Uit onderzoek blijkt dat 75% van de ontvangers bijna direct vergeten wat je hebt gezegd. Ze onthouden enkel welk gevoel zijn jou gaven. - Dit sluit aan bij de non-verbale communicatie
- Begin met de ander
Je krijgt sneller resultaat door je in andere te interesseren, dan anderen geïnteresseerd te krijgen in jou.
Actie 2: Gebruik maken van deze tips en hier op reflecteren.
Solliciatie schrobbelèr
Na een lange tijd werkzaam te zijn geweest bij Albert Heijn Bavel, heb ik besloten dat het tijd werd voor een nieuwe uitdaging. Ik kwam een sollicitatie tegen bij Schrobbelèr in Tilburg en besloot te solliciteren. 1,5 week later ging ik op gesprek. Een goede mogelijkheid om mezelf te presenteren, en te letten op mijn communicatie.
Ik merkte dat de non-verbale communicatie al goed ging. Enkel mijn open houding kon beter. Ik sla automatisch mijn armen over elkaar, en dit merkte ik ook tijdens het gesprek. Ik heb dit tijdens dit gesprek aangepast.
Op de verbale communicatie zijn er nog wat verbeterslagen te gaan. Ik merkte wel dat omdat ik al had voorbereid wat ik wilde zeggen, dat ik hierdoor beter uit mijn woorden kwam. Ook het positief zijn in wat ik zeg vond ik goed gaan. Het 'uh' zeggen deed ik nog steeds en ook best onbewust, dus ik zal me hier echt op moeten gaan focussen in de toekomst.
Meeting sharon & michael
Ik had een meeting met Sharon en Michael. Dat zijn twee projectmanagers. Ik had zelf contact met hen gezocht over de sales presentatie die ik heb ontwikkeld. Hier had ik hun hulp bij nodig. Ik moest de mening uithoren van Sharon en Michael en ook mijn visie duidelijk vertellen over de presentatie.
Dit ging erg goed. Al had ik soms nog wel last met het verwoorden van mijn gedachten. Ik leidde de presentatie voor mijn gevoel wel goed, en niet chaotisch waardoor het een fijne verhouding was.
Meeting bas
Voor de sales presentatie moest ik ook met Bas een meeting inplannen. Hij is grafisch designer en ging meekijken naar de visuele uitwerking van de presentatie. Ik heb erg puntsgewijs met hem gewerkt en aantekeningen meegemaakt. Dit werkte goed. Ik merkte dat ik minder het 'uh' zei en dat ik duidelijker was in m'n verwoording. Dit is wel een verbetering ten opzichte van het begin dus enorm fijn.
Telefoongesprek met fleur
Met Fleur was een telefoongesprek ingepland. Zij
is het hoofd van de projectmanagers. We gingen samen kijken naar de sales
presentatie en wat er nog moest gebeuren. Ik merkte dat ik veel aan het woord
was, maar wel op een duidelijke manier. Het was een fijn gesprek waar ik mijn
mening ook in duidelijk durfde te maken. Dat is iets wat ik soms nog erg
moeilijk vind. Dus zeker een verbetering t.o.v. eerst.
Leerdoel 3: Professionele relaties opbouwen en behouden
Om mijn salesvaardigheden te verbeteren moet ik ook in de praktijk oefenen. Tijdens mijn stage ga ik mee op met de accountmanagers om mee te kijken. Ik ga ook zelf gesprekken voeren en op deze reflecteren.
Actie 1: Meereisdagen Sales
Zeeland
Op 7/9 ben ik een dag meegereisd met een accountmanager. Zij had vandaag verschillende afspraken staan in Zeeland. Hier ben ik meegereisd om te kijken hoe de verschillende gesprekken gingen. We zijn langs 4 plekken geweest.
Ten eerste in de Jumbo in Oostburg. Daar hadden we een gesprek met de ondernemer van die winkel. Ook stond er een bed in de winkel voor een campagne met Van der Valk lakens en kussens. Dit bed diende eerst opgedekt te worden, dus dat hebben we eerst gedaan. Vervolgens zijn we gaan zitten met de ondernemer om te praten over verschillende onderwerpen en komende acties.
Wat mij hier opviel is hoe makkelijk het gesprek verliep. Er werd in het begin veel gekletst over privé dingen. Later vertelde de accountmanager ook dat zij al een aantal jaar komt bij deze klant, dus dat dan bijkletsen erg effectief is om vervolgens over zaken te beginnen. Ook heeft ze me laten zien dat een 'nee' om een bepaald idee nog steeds een 'misschien' kan worden, en hoe ze hier mee om ging.
De tweede stop was in Sluis. In Oostburg hoorde we dat een filiaalmanager daar zou stoppen, dus daar wilde ze nog even langsgaan. Niet alleen omdat ze elkaar al lang kende, maar ook om er voor te zorgen dat ze goed overgedragen zou worden naar de volgende filiaalmanager. Daar hebben we vooral even bij zitten te kletsen en gepraat over van alles. Dit hoort er ook bij.
Vervolgens zijn we naar Zoutelande gereden om te kijken bij een ontevreden klant. De vorige keer dat deze klant meedeed met een actie waren er problemen met de leverancier waardoor ze nu niet veel meer vertrouwen hadden in D4R. Toch wilde Marlous even kijken hoe het er bij stond, wellicht waren ze weer wat ´ afgekoeld´ waardoor er misschien nieuwe kansen zouden zijn. Helaas was het heel erg druk in die winkel, waardoor de ondernemer zelf aan de kassa zat. Dus we konden weer door. Toch was het goed dat ze ons hadden gezien, dan ziet de ondernemer dat we moeite doen.
Tenslotte zijn we naar Domburg gereden. Daar wilde we spontaan even langsgaan. Helaas was daar de ondernemer weg en moesten we een afspraak inplannen. Dit hoort er ook vaak bij vertelde Marlous.
Ik vond het erg leuk om te doen. Ik heb veel mensen gesproken, en voelde me al best snel op mijn gemak.
België
Op dinsdag 14 september ga ik mee met accountmanager Roy richting België. Ik heb kort gebeld met Roy terwijl ik met Marlous in de auto zat, en ik hoorde al snel dat dit een totaal andere ervaring gaat zijn. Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat zijn. Op dinsdag 14 september ga ik mee met accountmanager Roy richting België. Ik heb kort gebeld met Roy terwijl ik met Marlous in de auto zat, en ik hoorde al snel dat dit een totaal andere ervaring gaat zijn. Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat zijn.
Deze dag startte al erg op tijd. Om 8:00 in de auto om een spoed levering op te halen op kantoor. Dat hoort er ook bij, vertelde Roy. De 'fouten' van anderen goedmaken.
In de auto richting België hebben we het gehad over de verschillen tussen Nederlandse ondernemers en Belgische ondernemers. Veel wilde hij er niet over kwijt, want ik moest het zelf uitvinden bij het eerste bezoek.
Ons eerste bezoek was bij een Delhaize. In plaats van dat we ergens konden zitten met een kopje koffie stonden we aan de kassa met de laptop op de kassa. Ik merkte gelijk dat dit een stuk minder vanzelf ging als bij Marlous. Roy was veel aan het woord, en de twee Belgische medewerkers waren een stuk stugger en minder meedenkend. Ook zijn de prijzen een stuk belangrijker voor de Belgische ondernemers. Zij willen winst maken uit de campagnes, terwijl de meeste Nederlandse ondernemers dat niet willen.
Ook qua technologie lopen de winkels waarmee wij hebben gesproken achter. In Nederland gaat het vooral via de computer, maar in België hebben ze vooral notitieboekjes waar ze alles in noteren. Gek om zo het contrast te zien.
Ook in de andere winkels stonden we (zonder koffie) onze pitch te doen.
De manier van verkopen van Marlous was weer heel anders dan die van Roy merkte ik. Roy is wat meer een glad verkoopmannetje die weet wat hij moet zegge, en Marlous is wat meer op de klantrelatie gefocust en heeft een subtielere aanpak. Dus voor beide hebben ze een geschikte regio.
Vandaag heb ik veel geleerd over de hardere manier van verkopen en lef durven tonen om zo te krijgen wat je wilt. Ook de manier van overtuigen vond ik interessant om mee te nemen in mijn eigen proces naar mijn eigen verkoopwijze.
Actie 2: De google garage curusus: Successful Negotiation: Essential Strategies and Skills volgen
Door de huidige coronamaatregelen is het op het moment niet leerzaam genoeg voor mij om zelf op pad te gaan en met klanten in gesprek te gaan voor de deadline van persoonlijk leiderschap. Daarom heb ik besloten om tot die tijd een online cursus te gaan doen via Google Garage.
Ik heb tijdens mijn meereisdagen en persoonlijke ervaringen gemerkt dat het sociale deel bij goed afgaat. Het bijkletsen en de persoonlijke band opbouwen gaat prima. Tot er weerstand wordt geboden, dan kan ik onzeker worden en vastlopen. Daarom heb ik daar een ideale cursus voor gevolgd, namelijk succesvol onderhandelen. Dit is een cursus van 14 uur. Ik zal bewijslast toevoegen dat ik de cursus daadwerkelijk heb gedaan, aangezien de versie waar ik een certificaat ontvang geld kost.
Eindreflectie
Een lastige cursus was het zeker. Maar ik ben enorm blij en trots op mezelf dat ik 'm heb gehaald. Veel van de onderwerpen die aan bod kwamen vond ik enorm interessant en gaf me een ander inzicht op onderhandelen. Sommige onderwerpen waren echter voor mij wat overbodig (denk aan rechten of onderhandelen met advocaten). Toch is het interessant om het een keer gelezen te hebben, waardoor je toch je horizon om dat gebied wat hebt verbreed. Een goede cursus waar er ook veel is ingezoomd op de particulier en niet alleen op businessrelaties.