VOORBEREIDENDE OPDRACHTEN

Week 2

Past bij mij

  • Heb ik niet, maar zou ik willen
  • Niet van toepassing
  • Enthousiast
  • Betrouwbaar
  • Serieus
  • Actief
  • Bescheiden
  • Alert
  • Creatief
  • Belangstellend
  • Verantwoordelijk
  • Zorgzaam
  • Luisteraar
  • Ruimdenkend
  • Chaotisch
  • Ontevreden
  • Lui
  • Meegaand
  • Perfectionistisch
  • Wispelturig
  • Gevoelig
  • Overgevoelig
  • Overbezorgd
  • Onzeker
  • Organisatorisch

Past een beetje bij mij

  • Optimistisch (soms)
  • Netjes
  • Dapper
  • Ontspannen
  • Zelfverzekerd
  • Geduldig

Past niet bij mij

  • Brutaal
  • Onzelfstandig
  • Asociaal
  • Drammerig
  • Jaloers
  • Agressief

https://www.voorelkementor.nl/documenten/50-kwaliteiten-valkuilen.pdf 

STAR-methode:

Organisatorisch - Ik hou ervan om dingen op orde te hebben, en de touwtjes in handen te hebben. Kan er niet tegen als ik niet weet wat er gaande is in mijn groepje. Ik stuur graag mensen aan, maar op een manier dat we het wel met z'n allen doen en niet ik alleen.

Belangstellend - Als ik samenwerk met mensen merk ik snel op als mensen het ergens niet mee eens zijn, of als iets ze dwarszit. Heb dan snel de neiging om in gesprek te gaan met die mensen zodat zij zich beter voelen en uiteindelijk de hele opdracht beter gaat.

Ruimdenkend - Meestal kom ik snel met oplossingen. Maar als het niet op de ene manier gaat vind ik snel een andere manier om het toch op te lossen. Kan me makkelijk in andere situaties verzetten waardoor ik een ruimere blik op veel dingen heb.

Test resultaten:

De dingen die Brussel van me dacht klopte redelijk. Vooral de karaktereigenschappen klopte erg. Gelukkig was dit positief en dit hoef ik niet te veranderen. Natuurlijk wist Brussel niet alles van mijn leven buiten school, maar ze gokte wel erg goed.

Week 3

Wie ben ik?

Ik ben een spontane, sociale, lieve meid die erg betrokken is met de levens van anderen. Een fulltime raadgever voor mijn vrienden. Samenwerken vind ik erg fijn, aangezien ik het fijn vind om met mensen te kunnen sparren over van alles en nog wat om zo een goed, creatief eindresultaat te leveren. Hierbij vind ik het belangrijk dat er op mij gebouwd en vertrouwd kan worden en zorg hier ook altijd voor. Ik kan snel een leiding nemen in een project, maar houd mijn gedachten erg breed en luister goed naar de ideeën van anderen. Ook ben ik echt een gezelligheidsmens. Alleen zijn vind ik soms fijn, maar meestal vind ik het fijn om mensen om me heen te hebben met wie ik kan lachen.

Aan vrienden en familie moest ik vragen stellen over mezelf:

  • Noem 3 positieve eigenschappen van mij (karakter)
  • Noem 3 vaardigheden waar ik goed in ben (vaardigheden/kwaliteiten)
  • Wat zouden mogelijke valkuilen voor mij kunnen zijn bij mijn studie?
  • Welk (type) beroep/ondernemerschap zou je bij mij vinden passen en waarom?

Bij de eerste vraag hoorde ik veel dezelfde punten, dat ik lief, sociaal, spontaan en meelevend ben. Deze punten komen overeen met hoe ik over mezelf denk. Dit verrast mij dus niet erg. Mijn vaardigheden zijn volgens vrienden en familie dat ik goed mensen kan helpen en tot rust kan stellen, een doorzetter ben en altijd erg goed voorbereid ben.

Veel van dat klopt wel maar kan per situatie verschillen, soms kan ik ook geen doorzetter zijn of slecht voorbereid zijn. Maar dat is meestal alleen thuis, of als ik andere dingen te doen heb die 'leuker' zijn.

Dat is ook een van mijn valkuilen. Dat ik te snel afgeleid kan zijn door leuke dingen zoals feesten of vrienden, waardoor ik school onbewust op een tweede plek kan zetten. Ook kan ik onzeker zijn over dingen waar ik niet onzeker over hoef te zijn, waardoor ik mijn mening niet durf te uiten en uiteindelijk met een slecht gevoel het project afsluit. Dit heb ik ook van anderen gehoord, die dit aan me herkennen.

Door bijna al de mensen aan wie ik de vragen heb gesteld kreeg ik het antwoord dat ik ergens een manager of teamleider van moet worden, zodat ik de leiding heb over mensen. Ook zien sommige me als counselor zodat ik mensen advies kan geven en kan helpen. Ik zie mezelf later ook wel in een leidinggevende functie, of een functie waarbij ik mensen kan helpen. Veel van mijn vrienden en familie hebben het bij het rechte eind als ze mij beschrijven. Dit vind ik geen verassing, aangezien ik een open boek ben. Ik vertel eigenlijk altijd als me iets dwarszit en heb altijd mijn mening klaarstaan.

Eerste indruk van CE en de klas / contact met medestudenten?

Mijn eerste indruk van de klas was dat het niet echt een heel aanwezige klas was. Er zijn, vergeleken met andere CE klassen, best veel meiden. Dat stoort me gelukkig niet. Iedereen was best afwachtend, maar nu we een paar weken verder zijn is het erg gezellig en heb ik een gezellige groep vriendinnen.

Zijn er grote veranderingen in de persoonlijke situatie (op kamers, familie etc.)?

Helemaal niet. Ik blijf thuis wonen bij mijn ouders en blijf op de fiets naar school komen.

Overige zaken die je wilt bespreken met je coach? Zijn er bijzondere omstandigheden die de studievoortgang belemmeren?

Heb hele erge faalangst. Hier heb ik al wel curussen over gehad, en het gaat echt al stukke beter. Maar soms kan ik heel erg in mijn oude gewoonten terugvallen.

De coach vind het leuk wat meer over jou te weten zoals jouw woonsituatie, laatst gevolgde opleiding (middelbare school/MBO/HBO), huidige werk/bijbaan/onderneming, favoriete vrijetijdsbesteding/Hobby's,

Ik woon in Molenschot, daar hebben mijn ouders een bed & breakfast. Ik kom van de havo en ik werk bij de Albert Heijn. Bij de albert Heijn sta ik bij de broodafdeling, vleesafdeling en bij de kassa. Hier heb ik gezellige vrienden met wie ik veel leuke dingen doe. Mijn favoriete vrijetijdsbesteding is handbal en koken. Handbal zorgt er voor dat ik een paar keer per week mijn energie kwijt kan, of juist mijn irritaties er even uit kan spelen. Ook koken vind ik erg leuk. Zat in het begin erg te twijfelen of de koksopleiding is voor mij was, maar ik vind het toch meer een hobby waar ik mijn creativiteit kwijt kan.

Week 4

Leerdoel 1: Assertiever worden zodat ik voor mezelf op durf te komen en minder makkelijk over me heen laat lopen.

Al heel mijn leven vind ik het moeilijk om voor mijzelf op te komen. Ik durf in situaties slecht te zeggen wat ik daadwerkelijk denk als ik verbeterpunten zie, en hierdoor lopen de irritaties bij mezelf wel eens flink op. Ik weet dat ik, mijn mede-studenten en mijn toekomstige collega's er profijt bij zullen hebben als ik meer voor mezelf op kom.

Actie 1:

Het boek 'Assertiviteit' van Sue Hadfield lezen. Hier zal ik een kort verslag maken van wat ik van het boek heb opgestoken. Dit zal me totaal (met het oriënteren, lezen en het verslag schrijven) 12 uur kosten.

  • Boek lezen (oriënteren, kopen, lezen en het verslag schrijven) zal me 12 uur kosten.

Actie 2:

Mijn eigen mening durven uiten, ook als deze niet altijd positief is. Als ik dit heb gedaan, of juist niet heb gedaan, zal ik een reflectie schrijven over de situatie, mijn gevoel en hoe ik heb gehandeld. Ook zal ik hierbij vragen om feedback (als dat mogelijk is)

  • Voor mijn eigen mening opkomen en het daadwerkelijk zeggen wat ik denk zal me niet veel tijd kosten. Het reflecteren ervan en het vragen van feedback zal me wel meer tijd kosten. Namelijk minimaal een uur per keer dat ik een actie wel of niet onderneem.

Actie 3:

Het boekje 'Wees duidelijk' lezen van Anne-lies Husting. Hier zal ik een verslag over schrijven. Daarnaast zal ik een assertiviteitstest doen, zodat ik meer weet over wáárom ik zo ben en waar ik vastloop. Hier zal ik een reflectie over schrijven

  • Het lezen van het boek en het schrijven van de reflectie zal me 4 uur kosten. De assertiviteitstest zal me 1 uur kosten, en de reflectie hierbij zal me een uur kosten. Deze actie zal me totaal 6 uur kosten.

Leerdoel 2: Minder chaotisch worden zodat ik meer rust krijg in mijn hoofd.

Mijn hoofd is meestal een grote warboel. Dit komt omdat ik het moeilijk vind om met een bepaalde structuur dingen te doen. Deze structuur vind ik echter wel erg belangrijk voor mijn toekomst. Als ik in mijn hoofd niet rustig ben, en niet alles op een rijtje heb. Zal ik ook niet het uiterste uit mezelf kunnen halen. Omdat ik meer geordend wil worden, heb ik 3 acties opgesteld die me hierbij zullen helpen.

Actie 1:

Het boek 'Ik wil overzicht' van Harriet Griffey lezen. Ik zal hier een kort verslag van maken van wat ik er van heb geleerd.

- Oriënteren naar boeken, boek kopen, lezen en het schrijven van een reflectieverslag zal me 12 uur kosten.

Actie 2:

Op mijn zelfstudiedag een planning maken voor de komende week , en voorbereid zijn met al mijn huiswerk & tentamenstof. Elke week zal ik noteren hoe het de afgelopen week is gegaan en waar ik vast ben gelopen, zodat ik hier op kan letten de aankomende weken.

- Het maken van planningen, het reflecteren op de planningen, een mijn huiswerk maken zal me 3 uur per week kosten.

Actie 3:

Om de dag mijn kamer en spullen opruimen en mijn laptop ordenen omdat ik erg chaotisch wordt van troep. Hierdoor zal ik in mijn hoofd rustiger worden.

  • Dit zal me elke 2 dagen een half uur kosten.

Vooruitgang & reflectie

Leerdoel 1

Actie 1: Boek lezen.

Week 25-9-2019:

zoeken naar verschillende boeken over assertiever worden, en meer zelf vertrouwen hebben. Ik ben op verschillende sites gaan zoeken naar lijsten met boeken en ben van veel boeken de stukken gaan lezen over waar het boek over gaat (bijv. https://www.managementboek.nl/trefwoord/assertiviteit) Zelfhulp vond ik persoonlijk te heftig klinken, en hulp met faalangst past niet helemaal bij wat ik wil verbeteren. Zo kwam ik bij het boek 'Assertiviteit'. Het stukje over het boek paste precies bij hoe ik me voelde en de recensies waren ook erg positief en sloten ook aan bij waar ik tegen aan loop. Namelijk Ja zeggen maar nee denken.

Actie 2: Voor mezelf opkomen

2-10-19:

Ik moest namelijk een goede vrienden van me zeggen dat ik het ergens niet mee eens was.

Ze had iets tegen andere mensen verteld, wat ik in vertrouwen tegen haar had verteld.

Ze kan best wel snel geïrriteerd en boos worden, en mij uiteindelijk schuldig laten voelen. Daar ben ik dan best bang voor, en dan durf ik niet te zeggen wat ik daadwerkelijk denk en/of vind.

Wat ik wilde zeggen is dat ik het écht niet fijn vind dat ze zo omgaat met de dingen die ik haar in vertrouwen vertel. En dat ik het niet accepteer en ik er van uit ga dat het niet nog een keer gebeurt.

Uiteindelijk is het anders gelopen. Ik heb uiteindelijk gezegd dat het niet erg leuk is om te horen, maar dat het niet uitmaakt. Nu (een dag later) baal ik daar erg van, want ze weet nu niet dat ze me heeft gekwetst en zal het dus waarschijnlijk de volgende keer weer doen.

Bij de volgende soortgelijke situatie ga ik proberen wel volgens de manier hoe ik dacht handelen, en zo meer voor mijzelf op te komen.

3-10-19:

Met het projectgroepje voor commercieel vakmanschap moeten we een rapport schrijven. Iedereen vertelde dat ze klaar waren, en dat ze het van elkaar hebben gecheckt. Toen ik het vervolgens doorlas, stond het vol met spelfouten en was de helft hun stuk tekst niet goed uitgewerkt.

Mijn eerste gedachte was dat ik hun stuk ging herschrijven. Toen ik een aantal zinnen had herschreven vond ik het toch niet fijn om hun werk te gaan doen. "Ik ga er morgen iets van zeggen" was mijn gedachte.

De volgende dag zaten we weer in ons projectgroepje en was best bang om iets te zeggen. Ik wil echt niet als een zeikerd overkomen, of iemand die overal kritiek op geeft.

Gelukkig namen ze het goed op en snapte ze het wel.

Helaas heb ik niet gedacht aan feedback vragen.

Actie 3:

Heb ik nog niets voor gedaan.

Leerdoel 2:

Actie 1: Boek lezen

Ik heb, net als bij het andere doel, boeken opgezocht met boeken die hulp geven met ordening. Zo kwam ik op een aantal boeken. Het boek 'ik wil overzicht' sprak mij het meest aan, omdat e tips en opdrachten staan die mij zullen helpen met het proces.

Week 5+6

https://pleunvanleijsen.wixsite.com/avansce

Het aantal uur dat ik per week aan mijn leerdoelen ga besteden.

Week 9

Algemene ervaringen

  • Hoe is het blok 1 bevallen?

In het begin vond ik het erg wennen. Bijna alles is zelfstandig en je wordt niet meer aan het handje meegenomen. Gelukkig heb ik mijn draai snel gevonden en heb ik leuke vrienden gemaakt die ook voor het eerst op het Hbo zitten. Ik heb veel steun aan ze gehad.

  • Hoe is de eerste indruk van de opleiding (zijn er dingen die je verrassen of is de opleiding zoals je vooraf dacht, hoe is de eerste indruk)?

In het begin vond ik het erg veel theorie, en dat vond ik wennen en had ik niet verwacht. Maar het was wel logisch aangezien er een basis moet worden gelegd.

  • Heb je het gevoel dat je hier bij CE/SBRM op je plek zit?

Ja

  • Hoe gaat het in de klas / contact met medestudenten? (P2P)

Goed, ik kan het met iedereen goed vinden en heb een gezellige groep vrienden gevonden.

Ervaringen lessen

  • Wat vind je tot nu toe van de lessen? (inhoud, docenten, manier van lesgeven, niveau etc.)

De leraren kauwen alles een stuk minder voor dan op de middelbare school en dat vind ik erg wennen. Het niveau vind ik wel een stuk hoger, vooral met BM. Er worden veel dingen besproken die wij gelijk moeten snappen. Dat was op de havo totaal niet zo, daar ging alles in stapjes.

  • Waarover ben je tevreden?

M'n motivatie

  • Waarover ben je minder tevreden?

Dat ik soms snel afgeleid ben tijdens de lessen.

Studieresultaten

  • Heb je al resultaten terug van je eerste vakken? Ben je tevreden met deze resultaten?

nee

  • Ben je al gestart met studeren voor de tentamens? Vertel kort op welke manier je hebt gestudeerd.

Ja, d.m.v. samenvattingen maken.

  • Hoe zit het met je studiemotivatie?

Ik merk dat ik meer motivatie heb voor de praktische opdrachten dan voor de tentamens, maar ik kan me er wel tot aanzetten.

  • Heb je ondersteuning nodig bij het studeren?

Nee

Overige persoonlijke zaken

  • Zijn er grote veranderingen in de persoonlijke situatie (op kamers, familie etc.)?

nee

  • Zijn er persoonlijke omstandigheden die de studievoortgang belemmeren?

nee

  • Overige zaken die je wilt bespreken met je coach?

nee

-
.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin