VOORTGANG & REFLECTIE

Assertiviteit

Actie 1: Rijles

6/12/2019 

Vandaag is het vrijdag, ik heb vandaag rijles. Ik zat me al de hele week nerveus te maken over mijn examen dat eraan zit te komen. Dit is nergens voor nodig en dat weet ik ook, diep in mijn hoofd. Toen ik instapte was ik al zenuwachtig. En dit merkte ik al gelijk. De week ervoor ging het erg goed.

Na 10 minuten zette mijn rij instructeur mij aan de kant. Ik heb ongeveer 20 minuten met hem gepraat over alles. We hebben tijdens de eerdere lessen erg aan mijn zelfvertrouwen gewerkt, en nu viel het erg terug. Fouten maken 'moet' bij hem. Zo leer je. Maar als je geen fouten durft te maken, en alles perfect wilt doen, gaat het juist niet goed.

Deze les heb ik dus vooral gepraat met mijn rij instructeur over mij en mijn onzekerheid. Dit heeft betrekking op mijn assertiviteit. Ik durf geen nee te zeggen in het verkeer. Ik laat mensen voorgaan als dat niet nodig is.

(1,5 uur)

13/12/2019

Ik had vandaag weer rijles, en was erg zenuwachtig omdat ik het nu weer goed wilde doen en niet weer zo'n slechte week wilde hebben. Het ging erg goed, ik had door de 'inzinking' van vorige week een andere instellen en ik was weer minder onzeker. Hier heb ik het over gehad met hem. We hebben gepraat over wat er misging vorige week en hoe dit anders gaat deze week.

Dit is erg fijn, hierdoor leer ik wat ik beter kan doen. 


20/12/2019

Vandaag was de laatste rijles voor mijn rijexamen, ik was weer erg nerveus en bang om fouten te maken. Ik heb erg veel faalangsttrainingen gehad op de middelbare school en we hebben het hier erg veel over gehad. Ik vond het erg fijn om met mijn instructeur te praten over hoe ik me voelde, en dit hielp heel erg. Hierdoor voelde ik mij een stuk zekerder van mijzelf 

Actie 2: Oefenen

6/11/19 : Efteling

"wie gaat er mee naar de efteling?" vroeg een vriendin van me in de groepschat. Ze wilde graag doordeweeks naar de efteling met onze vriendinnengroep.

Ik heb hier geen tijd voor. Om een hele dag niks aan school te doen (aangezien ze doordeweeks wilt gaan). In eerstenstanstie begon ik al met zeggen dat ik het druk heb en dat niet lukt met school. Dit vond ik al best moeilijk om te zeggen, aangezien ik nee zeggen erg moeilijk vind.

Ze ging erg doordrammen, om toch haar zin te krijgen en dat ik toch wel gewoon kan op vrijdag (zelfstudiedag). Toch heb ik nee gezegd.

Dit vind ik erg knap van mezelf omdat ik weet van mezelf dat ik het leuk vind om overal bij te zijn. Toch heb ik dit keer voor mezelf gekozen.

(30 min)

14/11/19: Marketing les

Bij marketing moesten we een interview script maken met het projectgroepje. Maar er werd slecht meegedaan. Ik moest steeds iedereen bij de opdracht houden, en hetgeen waar we nu de hele les over hebben gedaan had ook in een half uurtje gekund. Vond dit erg vervelend want ik had het gevoel dat ik alles moest doen op dat moment. In plaats van dat ik er niks van zei (wat ik vroeger zou doen) heb ik er nu wél wat van gezegd. Ik vond dit erg eng, omdat ik niet wilde overkomen als vervelend.

Ik heb gezegd dat ik het vervelend vond dat er zo weinig aandacht was voor de opdracht en dat ik hoop dat dit volgende keer anders kan.

Dit pakte ze erg goed op en er werd gelijk sorry gezegd en gezegd dat ze me wel begrepen.

(30 minuten)


20-11-19 Samenwerkingscontract

Vandaag hadden we met onze projectgroep om 9:15 afgesproken, dit staat ook zo in ons samenwerkingscontract aangegeven. Niemand was er op die tijd behalve ik. Ik stuurde een appje waar iedereen was, en het antwoord was:  "vorige week was er ook niemand om 9:15 dus ik nu ook niet." Dit vond ik een onzin antwoord want ik was gewoon aanwezig om 9:15 die week. 

Toen we allemaal aanwezig waren heb ik gezegd dat het in het samenwerkingscontract staat en dat er nooit is afgesproken dat we om 9:30 zijn ipv 9:15. Ik kreeg gelijk een grote mond terug, wat ik al wel had verwacht. Maar toen ik een reactie terug gaf dat het gewoon afgesproken staat, werd ze stil. 

Vroeger had ik dit nooit durven zeggen en had ik het gewoon laten gaan. Uiteindelijk was het toch niet zon 'big-deal' en reageerde ze best normaal. Ben blij dat ik het verteld heb. 

20-11-19: Marketing

Vandaag moesten we voor marketing een opdracht voorbereiden. Hiervoor was een deel belangrijk voor je groepsopdracht. 

Toen we de opdracht gingen maken bleek het dat ten eerste iemand afwezig was zonder reden, en ten tweede niemand (behalve ik) had voorbereid. 

Omdat iemand iets had voorbereid ging de opdracht stroever en moest ik steeds herhalen wat er moest gebeuren. We gingen brainstormen en litheral thinking toepassen. Maar zij wisten niet wat het precies inhield. 

Ik voelde me niet fijn. Dit komt omdat ik me 'gebruikt' voelde, dat ze zo meeliften op mijn werk. 

Ik had er wat van willen zeggen, maar ik wilde dat niet doen op dat moment. Ik was bang voor de reactie, of dat ze me zouden negeren.

De volgende keer ga ik er wel wat van zeggen. Ik ga op een nette manier zeggen dat ik het fijn zou vinden als er wat meer inspanning word geleverd voor het huiswerk. Als zij hier op reageren dat het niet nodig is kan ik onder andere zeggen dat het ook hun opdracht is of dat ik niet als enige van plan ben wat te doen omdat we een groepje zijn.


Daarnaast was er iemand niet aanwezig bij marketing. Wij hebben geen appje gehad waar ze was, maar ze had wel onze docente gemaild (maar pas toen wij er naar vroegen aan de docent). Dit is eigenlijk een waarschuwing. 

Vandaag, toen ik haar zag wilde ik er graag wat van zeggen. Maar we zaten in een vol lokaal, en vond dat toch te spannend. Zeker omdat ze erg aanwezig is en ik bang was voor een felle tegenspraak. Toen heb ik het maar niet gedaan. 

Nu, een les er na er op terugkijkend, had ik dit wel moeten doen. Als het andersom was geweest had ik een waarschuwing gekregen. (want zo staat dat in het samenwerkingscontract) 

De volgende keer zal ik dit wel doen, en ook al tijdens de les waar ze afwezig was bespreken met het groepje wat de gevolgen voor haar zijn. 

Als ze fel reageert kan ik gewoon verwijzen naar het samenwerkingscontract, want daar staat afwezigheid voor een cijferdifferentiatie of waarschuwing. 


27-11-2019 Negatieve Feedback

Vandaag moesten we ons projectgroepje negatieve feedback geven. Ik zat me hier al de hele week over op te eten omdat ik hier erg bang voor was. Van te voren heb ik al wat dingen opgeschreven waar ik me aan stoorde.

Bij de negatieve feedback sessie zaten we aan een tafel met daar op allemaal negatieve woorden.

Van te voren werd ons duidelijk uitgelegd hoe er feedback moet worden gegeven. Eerst de situatie duidelijk schetsen. Daarna vertel je je gevoelens en gedachten daarbij. En je verteld wat je anders zou willen zien.

Dit ging beter dan verwacht. Ik heb kunnen zeggen wat ik wilde zeggen. Ik was erg blij dat onze coach er bij zat. Ik heb het gevoel dat ik hier van heb geleerd hoe ik situaties aan moet pakken.

(1,5 uur)

Woensdag 4-12-19

Afgelopen Zondag zouden we onze tekst voor BC in de one drive zetten. Dan zouden we nog een week hebben voor de puntjes op de i en voor verbetering. Daarnaast moest ik een stuk schrijven, maar dat kon ik pas schrijven als de rest hun stuk er in had gezet. Niemand had het af behalve ik. Op die zondag heb ik iedereen om 20:00 nog een keer herinnerd er aan. Dit had iedereen gelezen. Nog niemand had het er in gezet. De volgende dag waren we vrij, nog geen stukjes tekst.. Maandag heb ik het nog een appje gestuurd, nu met de namen er bij. Nog niks. Het zelfde op dinsdag. Op woensdag hadden we weer les.

Ik had nog geen tekst omdat ik niks kon schrijven. Over 6 dagen heb ik de presentatie en ik heb al die dagen hard nodig om te oefenen.

Ik was best over de zeik. Heb op het moment dat we in een lokaaltje zaten met de groep gezegd dat ik het vervelend vond dat dit op deze manier moest en dat ik vond dat we als een groep moesten samenwerken.

Ik heb hierbij besloten om geen waarschuwing te geven, omdat ik het idee had dat ik meer invloed zal maken om ze een keer goed aan te spreken. Ik heb duidelijk gezegd dat ik het niet fijn vind en dat ik niet meer zo wil zien. Ze snapte het goed, en ik kreeg geen weerwoord. Dit maakte voor mij duidelijk dat ik het goed heb aangepakt.

Had niet het idee dat ze er mee zaten of het er niet mee eens waren.

Ik heb blij dat ik het toch heb gezegd, ook al keek ik er erg tegen op.

(1 uur) 

10-12-2019 Business Management

We zaten voor BM in een klein lokaal. We moesten aan een opdracht werken. Tjesmar ging aan de andere kant van het lokaal alleen zitten, terwijl de rest bij elkaar zat. We moesten de opdracht met z'n alle doen, dus dit was niet praktisch en hierdoor was iedereen erg afgeleid.

Daarnaast was er bij onze tafel ook een stopcontact dus het excuus dat hij zijn laptop op moest laden was niet handig.

Ik gaf dus dit aan. Ik zei dat het misschien handiger was als Tjesmar bij ons komt zitten, zodat we samen konden werken. Als reactie kreeg ik: 'nee, nee ik zal serieus doen'. Dus ik zei terug "Jullie zitten heel de tijd te lachen"

Ik was blij dat ik dit had gezegd omdat ik toch voor mezelf op zou komen.

Toen kwam fleur haar reactie. Ze zei dat ik niet zo juffrouw moest spelen. Hierop gaf ik het antwoord dat ik gewoon de opdracht wil doen. Toen zei ze dat hij gewoon mocht zitten waar hij wilt want dat kan hij gewoon zelf beslissen.

Ik wist op dat moment niet hoe ik moest reageren. Ik vond het al knap van mezelf dat ik iets durfde te zeggen in het begin. Maar zo'n reactie vind ik echt niet kunnen.

Ik vind dat het zeggen van mijn mening hier al veel beter ging, maar ik was niet voorbereid op de reactie. Ik kreeg het gevoel alsof ik echt heel boos kon worden, omdat ik me echt beledigd voelde. Ik voelde me echt niet serieus genomen.

Hier zal ik de volgende keer een reactie op moeten geven dat ik deze manier van praten niet fijn vindt. En dat het gemeen overkomt. Misschien zal ze er de volgende keer meer over na denken voor ze zo iets zegt.

Toen ik thuis kwam heb ik het er nog met mijn vader over gehad, en hoe hij zou reageren. Hij is zelf erg goed in deze situaties. Maar hij vond het ook een erge situatie. Ik vond het fijn om even met mijn vader hier over te praten en ik heb het gevoel dat ik hierdoor veel meer inzichten krijg over wat ik moet zeggen.

(2.5 uur) 

12-12-2019 Marketing

Vandaag had ik een erg moeilijke situatie op school. Voor marketing moesten we huiswerk maken voor de les (interviews afnemen) en het script hiervoor hadden we al in de les van maandag af.

Zij hadden het niet af. Ik wel, dus ik wilde gewoon door. Als zij het huiswerk niet hebben gemaakt vind ik niet dat ze dit tijdens de les moeten gaan doen. We hebben na volgende week vakantie dus ik wilde al aan het eindrapport maken.

Ik gaf al een aantal keer aan dat het slim was om even centraal alles te bespreken en te verdelen. Maar hier op kwam geen reactie, alleen van Tjesmar. (Robin was afwezig). Ik gaf het nog een keer aan, nu kreeg ik wel een reactie. Een (voor mij bot overkomende) "Ja dat doen we toch ook" van Fleur.
Maar een minuut eerder hadden ze het nog over de interviews maken, en waren ze bezig met de vragen in een online enquête te zetten. Dus mijn reactie daarop was ook

"Volgens mij was Merlijn net nog bezig met de interviews, die al af hadden moeten zijn" En dit zeg ik op een rustige toon.

In plaats van een reactie van, oke ja ik ga nu naar het bestand, sloeg het helemaal om.

Ik had het gevoel alsof ik erg werd aangevallen. Van Merlijn kreeg ik de reactie dat ik niet wist wat ze aan het doen is, dat ik niet mee kon kijken op haar laptop. Hiervan vond ik de reactie overdreven boos, en volgensmij voelde ze zich zodanig aangesproken dat ze het gevoel had dat ze zich moest verdedigen.

In plaats van dat het onderwerp nu afgesloten zou zijn, ging Fleur er nog in door. Ik kreeg de opmerking dat ik bazig deed, en dat ik niet vraag maar eis. En dat ik dat altijd doe en dat dat heel storend is.

Ik besloot geen reactie te geven want dat zou het alleen maar erger te maken. In het negatieve feedback moment met onze coach er bij werd mij verteld dat ik onzeker was. En dat ze vaak merken dat ik iets wil zeggen maar het vervolgens niet doe. En dat ik dit gewoon moet zeggen en dat niemand daar boos van wordt.

Deze aanval van Fleur en Merlijn hebben me helemaal van mijn apropos gehaald. Lisanne hoorde deze situatie, want die zat een tafel achter me. Ik kreeg vervolgens een appje van haar en ze zei dat ik me er niks van aan moest trekken en dat ik gewoon rustig moest blijven en even in- en uitademen.

Ik merkte aan mezelf dat ik begon te trillen en echt bijna in paniek ging raken. Ik wist niet wat ik fout deed. Het enige wat ik deed was de aandacht van de groep centraal houden en iemand aanspreken op iets wat eerder was geconstateerd.

Ze willen dat ik meer opkom voor mijn mening, maar als ik dit doe krijg ik een aanval terug.

Na de les (die nog 10 minuten duurde) ben ik naar de wc gelopen. Ik was echt boos en verdrietig. Dit was een opkropping van alles, van alle situaties die in deze groep zijn gebeurd. Lisanne en Anouk (wisten wat er gaande was) en liepen met me mee.

Ik was heel erg verdrietig, en heb daarna een gesprek gehad met Bibia (marketing docente) Ik was zo klaar met de situatie dat ik uit de groep wilde stappen.
Met Bibia heb ik het over de situatie gehad en hoe dit op te lossen was. Dit had ik echt even nodig.

Daarnaast heb ik het er ook nog goed met mijn vader over gehad.

Ik heb na dit gesprek een appje naar mijn coach, Roy, gestuurd. Ik wil een gesprek met hem er bij dat ze me zo behandelen.

Met betrekking op dit leerdoel. In deze situatie zou ik nooit een reactie hebben gegeven om Merlijn te confronteren.

Ik weet niet of ze dit als aanval ontving, want zij is een persoonlijkheid die zich sneller aangevallen voelt (waar niks mis mee is).

Ik ben wel blij dat ik het heb gezegd, want ik leer ook nu hoe het negatief kan eindigen. Maar ik heb niet het gevoel dat ze er iets aan zullen doen.

De volgende keer zou ik weinig anders doen, ik heb gezegd wat ik wilde zeggen, en ik zou dit vroeger nooit hebben gedaan.

(3 uur) 

Omdat een klasgenoot de hele situatie heeft meegekregen heb ik haar gevraagd om een feedback te schrijven:

Deze keer begon het gesprek over het huiswerk dat voor deze les gemaakt moest worden. Pleun was de enige uit haar groep die de interviews had afgenomen. Ze zei tegen haar groep, op een volgens mij rustige manier, dat de interviews huiswerk waren en dat dat nog wel moest gebeuren. Ik merkte aan haar dat ze het niet zo tof vond dat de rest het huiswerk niet had gemaakt, maar ze maakte zich hier niet erg boos over tegenover de rest van de groep. Na het huiswerk-gesprek gaf Pleun aan dat ze graag met de hele groep de opdracht door wilde spreken. Ik verstond niet heel veel van de directe reacties van haar groepsgenoten, maar zelf gaf Pleun aan dat de groep nog bijna niets op papier had en ze daarom wilde dat er een duidelijke afspraak over de opdracht kwam. Wel zag ik dat niemand echt heel aandachtig meedeed en het leek erop alsof ze andere dingen aan het doen waren. Pleun maakte nog een keer duidelijk dat ze het groepje centraal wilde en maakte een opmerking over dat Merlijn iets anders aan het doen was op haar laptop. Merlijn was bezig met de interviews die huiswerk waren voor die les. Pleun was van mening dat de interviews al af moesten zijn en dus een beetje het eigen probleem waren van degene die ze niet hadden afgenomen. Ze wilde op dat moment aan een verdeling voor de opdracht zitten in plaats van dat iedereen zijn eigen huiswerk aan het inhalen was. Na Pleuns opmerking over Merlijn werd Fleur boos. Ze reageerde erg geïrriteerd en zei iets in de richting van "Je hoeft echt niet zo bazig te doen, je bent nu echt kattig". Ik vond deze opmerking zelf echt overbodig. Ten eerste vond ik dat dat 'bazige' wel meeviel. Ik zag in dat Pleun gewoon een goed resultaat wilde behalen voor de opdracht en het centraal bespreken ervan nodig vond. Nu kan ik me voorstellen dat Fleur en Merlijn dit op dat moment niet met haar eens waren en er misschien iets makkelijker over dachten, maar ook in dat geval kon er een stuk fatsoenlijker gereageerd worden. Als er al langdurige irritaties waren, kon je als Fleur zijnde in dit geval ook gewoon reageren met "ik vind het niet nodig om de opdracht door te spreken" of door op een normale manier aan te geven dat ze het niet fijn vond hoe Pleun op dat moment deed. Merlijn raakte ondertussen ook geïrriteerd. Uiteindelijk kwam er wel een taakverdeling en een afspraak om samen aan de opdracht te zitten tot stand.

Ik denk niet dat Fleur door heeft hoe ze overkomt op anderen en wat een dergelijke opmerking met iemand kan doen. Tijdens het afspreken van een tijd op naar school te komen vond ik namelijk ook dat ze erg sterk uit de hoek kwam. Dit hoeft niet altijd slecht te zijn, maar het is belangrijk dat je weet dat je zo overkomt, waardoor je het waar nodig kan minderen. Pleun probeerde bij dit alles echt om rustig te blijven en om toch over de opdracht te praten. Ik vond het knap hoe ze rustig bleef, hoe moeilijk het ook was. Verder zag je aan haar dat ze niet goed wist hoe ze moest reageren en dat ze het er moeilijk mee had. Ik had zelf in die situatie waarschijnlijk niet beter geweten hoe ik had moeten reageren. Ik vind dat Pleun het over het algemeen goed heeft aangepakt. Het is en blijft enorm lastig om met zo'n situatie om te gaan.

18-12-2019 Gesprek projectgroepje

Een tijdje geleden had ik een gesprek aangevraagd met mijn groepje (met Roy er bij).

Ik wilde het hebben over hoe ik werd behandeld in dit groepje en wat dat voor een impact op me maakt. Vandaag moest dat gesprek gehouden worden..

We zaten met z'n 6en rond een tafel en ik was heel erg zenuwachtig. Ik vond het erg lastig om te vertellen hoe ik me voelde zonder emotioneel te worden in het begin.

Ik weet van mezelf dat ik een erg gevoelig persoon ben en ik snel huil om dingen die me gevoelig liggen.

Tijdens het hele gesprek heb ik geprobeerd om in de ik-vorm te praten, en niemand aan te vallen. Ik vond het belangrijker dat iedereen snapte hoe ik me voelde en hoe dit ontstond en dat ze zich bewust maken van hoe ze mij hebben laten voelen, dan dat ik ze zich schuldig wilde laten voelen.

Ik had het gevoel dat mijn mening niet geloofd werd (door een deel van de groep), en er werden dingen verteld die gebaseerd waren op aannames. Bijvoorbeeld over mijn vrienden. Hier vond ik het heel moeilijk om netjes te blijven en niet weg te lopen.

Ik merkte erg dat ik erg emotioneel en boos werd door dit, door die aannames en omdat het zo werd verwoord alsof alles mijn fout was.

Ik vond het vervelend dat ik zo begon te huilen, maar het zat me op dat moment zo hoog.

Toen vond ik het vooral lastig om voor mezelf op de blijven komen en vooral om netjes te blijven. Ik wilde dat het gesprek over was en ik wilde gewoon weg van iedereen.

Toen het gesprek over was, was ik erg paniekerig nog steeds. Ik was erg overwelmd door alles. Zo heb ik me de rest van de dag nog gevoeld.

Als ik terug kijk naar het gesprek ben in niet erg tevreden met wát er is gezegd en dingen die over mij werden gezegd, maar ik vind dat ik het zelf erg goed heb aangepakt. Ik heb gezegd wat ik wilde zeggen en ik heb voor mijn gevoel niemand aangevallen.

Ik ben erg trots op mezelf dat ik het gesprek heb gedurfd te voeren. Dit had ik een half jaar geleden niet gedurfd.

Er valt zeker nog wat te verbeteren. Dat er ten eerste niet zo'n gesprek hoeft plaats te vinden.

Daarnaast vind ik het vervelend dat ik moest huilen. Ik wil mijn punt over kunnen brengen zonder zo te moeten huilen en geëmotioneerd te raken.

(4 uur)


Actie 3: Assertiviteitstests + tips & tricks + verslag

13-12-2019

Deze tips zijn algemeen. 

  • Weet wanneer iemand jou grenzen overschrijd

In mijn hoofd heb ik dit duidelijk, maar ik moet ook laten weten dat dit gebeurt.

  • Communiceer zonder geweld, discussie of ruzie

Dit probeer ik altijd. Ik vind het alleen erg moeilijk als er iemand heel fel en aanvallend op reageert. 

  • Blijf professioneel en net
  • Pas het ik-model toe.
  • Zeg nee

Dit vind ik erg lastig. Ik probeer meestal mensen met praten te 'overtuigen'. Direct nee zeggen vind ik lastig.

  • Let op je houding
  • Probeer oplossingsgericht te denken

Hier ga ik ook extra op letten, als mensen fel reageren klap ik snel dicht.

  • Kalm en duidelijk praten
  • Waardeer jezelf en erken je rechten.
  • Laat je horen

Dit gaat nu al een stuk beter. Er is nog wel een lange weg te gaan maar ik zie verbetering. Maar dan weer vind ik het lastig op de manier hoe mensen soms reageren.

  • Je bent niet verantwoordelijk op hoe mensen op je reageren. Als jij respectvol blijft mag je zeggen wat je denkt.

Deze tip heeft veel betrekking op mij. Ik kan dingen erg persoonlijk nemen, ik zal hier bij moeten leren en blijven proberen om dingen los te laten. 

  • Laat jezelf op een positieve manier zien.
  • Sta open voor kritiek en complimenten.
  • Wees empathisch
  • Wees vastberaden

Bronnen:

https://assertief.nl/assertiviteit-tips/

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/97779-assertiviteit-aanleren-6-tips-om-snel-assertief-te-worden.html

https://vitaalgezond.com/assertiever-worden/


(3 u)

Presenteren

Actie 1: Tips, tricks 

Maandag 9-12-10 ga ik tips en tricks opzoeken om beter te presenteren. Deze zullen vooral gefocust zijn om mijn zenuwen te verminderen. Deze tips en tricks zal ik op een rijtje zetten en vertellen waarom deze invloed zullen hebben op mijn prestatie.

Als ik te heb gebruikt, zal ik dit toelichten in een verslag.

Actie 2: Oefenen, oefenen, 
oefenen!

11-11-2019 Marketing

Vandaag moesten we in de marketingles onze presentatie pitchen in kleine groepjes. We moesten een voorbereiding presenteren en vragen beantwoorden. Vond dit erg spannend, ook al was het maar voor een klein groepje. Ik merkte dat mijn stem ging trillen en ik moeite had met improviseren en hierdoor mijn tekst voor ging lezen. De volgende keer wil ik mijn tekst in steekwoorden opschrijven zodat ik niet meer voor kan lezen. 

(1 uur)

21-11-2019 Business communication

Vandaag moesten we tijdens BC onze presentatie pitchen. Eerst waren er geen vrijwilligers, maar toen hadden Merlijn en ik toch besloten te gaan presenteren. Ik merkte al wel dat ik erg nerveus werd en erg ongeduldig was. Toen ik begon met praten merkte ik dat ik erg hoog in mijn adem was en niet 'ademde'. hierdoor ging ik over mijn woorden struikelen. Dit was ook mijn feedback. 

Als tip kreeg ik mee om 3 woorden per adem te zeggen en daarna een pauze te nemen. En dat dit onwennig is, tot je het vaak oefent. Dit ga ik zeker proberen.


25-11-19 Business Communiation

Vandaag moesten we weer met BC ons project presenteren. Mijn voorbereiding was niet erg goed, en had niet geoefend. Dat is al een eerste stap voor een betere presentatie.

Ik heb tijdens deze presentatie geprobeerd met 3 woorden per keer te spreken. Dit vond ik erg moeilijk, en ik had het gevoel alsof mijn stem trilde. Soms ging ik erg snel praten, maar soms ging het wel beter. Er zit nog we veel verbetering in. 

Ik denk vooral dat als ik mijn tekst beter ken, ik minder nerveus ben. Daar ga ik mij nu erg op focussen. 

28-11-19: Marketing

Met de les marketing moesten we als groep zijnde ons idee pitchen. Iedereen moest een idee uitwerken in een pitch. Ik moest hier vertellen over soorten zwembaden. 

Voor mijn gevoel ging het erg goed. Ik was niet erg zenuwachtig. Wel struikelde ik soms nog over mijn woorden.

Naderhand vroeg ik Ocean om feedback omdat ik weet dat zij erg goed is een presenteren en zegt waar het op staat. Ze vond het al een stuk beter gaan en vond me een stuk rustiger. Ik moet er wel op blijven letten dat ik rustig blijf praten. Gelukkig was het nu Nederlands en moest ik niet Engels praten. 

Actie 3: Promostudent

9-11-2019 Open dag

Vandaag was het open dag op Avans. Ik ben een promostudent en heb mij aangemeld om te helpen. Ik mocht de hele dag mensen ontvangen en ze welkom laten voelen. Hier had ik een doel voor mezelf opgesteld: Maak met iedereen een ander praatje. Om zo te oefenen met improviseren. Dus niet steeds hetzelfde zinnetje. In het begin was dit erg wennen, en erg spannend omdat ik me gelijk erg open moest stellen tegenover onbekenden. Toch ging het na een paar keer oefenen steeds beter. Bij het eind van de dag ging het erg goed. Ik was veel minder zenuwachtig en ging het improviseren erg goed.

Dit zal invloed hebben op mijn presentatie skills omdat ik zo spontaner een verhaal over leer brengen, zonder een tekst voor mijn neus te moeten hebben en als een robot alles voor te lezen.

(6 uur)

26-11-2019 hbo-oriëntatiemiddag

Mijn taak vandaag was het wegwijs maken van havoleerlingen op Avans en ze naar de juiste lokalen te sturen.

Dit was niet erg spannend, maar het helpt wel in mijn zelfverzekerdheid met presenteren. Hierdoor voel ik me zelfverzekerder en weet ik wat ik moet zeggen. Ik moest veel praten met studenten, en heb een goed praatje met iedereen gehad.

Ik heb gevoel dat ik beter word ik presenteren, of in 'babbelen'.

Ik heb een minder hoog zittend gevoel als ik moet praten met onbekenden. Voel me sneller op mijn gemak.

(2 uur)




-
.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin